Net na de aankondiging van de stopzetting van de samenwerking met Auchan, maakt Casino groep zijn samenwerking met Intermarché bekend. Een soort reünie, aangezien de twee retailers samen de aankoopcentrale INCA hadden opgericht voordat ze in 2018 uit elkaar gingen.

Casino groep en Intermarché hebben gisteren hun samenwerking aangekondigd voor voor het digitale luik en de aankoop van producten van grote merken. Sinds hun splitsing in 2018 heeft Casino samen met Auchan, Dia, Métro en Schiever de aankoopcentrale Horizon in het leven geroepen, terwijl Intermarché overwoog om zijn Europese aankoopcentrale Agecore te verlaten. De nieuwe samenwerking geldt voor 5 jaar en richt zich op 5 pijlers: 

  • Food: de twee retailers creëren een gemeenschappelijke centrale, die beheerd zal worden door Intermarché. Het doel? Onderhandelen over aankoopvoorwaarden voor producten van internationale merken.
  • Non-food: de twee retailers zetten een tweede gezamenlijk centrale op, beheerd door Casino. Het doel? Onderhandelen over de aankoopvoorwaarden van technische producenten, papierwaren of textiel.
  • Internationaal niveau: er zal een gemeenschappelijke structuur in Brussel worden opgericht om internationale diensten te verkopen aan industriëlen in Europa en Latijns-Amerika.
  • Digitaal: in Frankrijk wordt een gemeenschappelijke onderneming opgericht om een Retail Media-aanbod aan voedingsmerken en hun agentschappen aan te bieden. "Deze structuur zal het mogelijk maken een ongeziene hoeveelheid transactiegegevens op digitale media te activeren", klinkt het bij Casino groep.
  • Voedingsindustrie: de voedingstak van Les Mousquetaires zal kunnen deelnemen aan de aanbestedingen van de Casino groep om leveranciers te selecteren voor haar verschillende huismerken en de Franse bevoorrading te verzekeren.

“De concurrentie tussen de twee bedrijven blijft behouden, maar beide bedrijven zijn competitiever dankzij hun geografische complementariteit en de verschillende soorten formats die de twee partners kenmerken. Beiden zijn ervan overtuigd dat een grotere omvang voor de aankoop van merkproducten een factor is die uiteindelijk de consument ten goede komt", aldus het persbericht.

De mededingingsautoriteiten moeten de samenwerking nog goedkeuren, zodat deze normaal in 2022 in werking kan treden. “Als we de marktaandelen bekijken die door Kantar gepubliceerd zijn (gegevens die liepen tot 21 maart 2021), zullen Intermarché (15,8%) en Casino (7,4%) samen 23,2% van de markt in handen hebben. Dat wil zeggen minder dan de centrale Envergure die Carrefour groep (20,4%), Système U (11,4%) en indirect Cora (2,4%) samenbrengt, die met 34,2% domineren, maar meer dan Leclerc (21,8%)'", meldt LSA op haar site.