De webshop van Hubo kent een snelgroeiend succes. De Belgische keten van doe-het-zelfwinkels opende deze pas vrij laat (eind 2015) maar nu ze meer ervaring heeft opgedaan, zijn haar ambities groot. “Binnen de twee jaar willen wij online de nummer één in België zijn, niet alleen met onze webshop maar ook met een heuse marktplaats voor DHZ-artikelen”, zegt Marc Henkens e-commerce manager van Hubo .

Op de BeCommerce Logistics Summit in Brussel legde Henkens uit hoe Hubo zich omvormt van een ‘brick & mortar’ winkelketen tot een omnichannel-aanbieder van DHZ-artikelen. Dat de keten zich vrij laat op de e-commerce markt waagde, heeft te maken met het feit dat 40% van de 143 winkels in België franchisenemers  zijn. De webshop moest  zo opgevat worden, dat de concurrentie voor hen minimaal zou zijn. Een tweede reden is dat Hubo geen centraal logistiek magazijn heeft van waaruit de orderpicking van de onlinebestellingen kan gedaan worden: alle winkels worden rechtstreeks door de leveranciers aangeleverd.

De eerste hindernis werd genomen door vooral te focussen op click-and-collect, zodat de bestellingen in de winkel worden afgehaald. “Ongeveer 20% van de e-shoppers doet dan bijkomende aankopen,” zegt Henkens. En, al zei hij het niet expliciet, het is dan mogelijk om een bestelling te koppelen aan een winkel, wat een commissievergoeding voor de franchisenemer mogelijk maakt.

 

De leveranciers meekrijgen

De tweede hindernis was moeilijker te nemen: omdat er geen magazijn is, bevinden de stocks zich in de winkels zelf. Dat maakt het mogelijk voor de click-and-collect klant om zijn bestelling binnen de twee uur af te halen in de winkel. Voor de artikelen die zich niet in de winkel bevinden, moet de leverancier apart leveren in een zogenaamd ‘ship to store’ systeem. De derde leveringsmogelijkheid is de thuislevering. In de twee laatste gevallen moet de leverancier bereid worden gevonden om naast de bulkleveringen, ook kleinere leveringen in de winkel te organiseren én zelf de orderpicking, de verpakking en de verzending te verzorgen voor de thuisleveringen. En hij moet dan ook de eventuele retours verwerken.

Daar blijkt Hubo in groeiende mate erin te slagen: “Vandaag zijn er al 30 leveranciers die meedoen en elke week komt er een bij”, zegt Henkens. Click and collect blijft de meest verkozen optie, maar de thuisleveringen – die niet gratis zijn – winnen aan belang. Vorig jaar was 2% van de bestellingen thuisleveringen, nu is dat 7%.

 

1 miljoen SKU’s

Hubo startte eind 2015 met een bescheiden webwinkel, met daarin vooral een aanbod van grotere items zoals tuinhuizen, die teveel plaats innemen in de winkel. Vorig jaar werd de webwinkel fors opgeschaald.  “In die mate dat de webshop nu de grootste omzet boekt van alle Hubo-winkels”, zegt Henkens. Volgens hem is er nog een zeer groot groeipotentieel . “Het aandeel van online in de omzet van Hubo is nog maar 3%, terwijl dat voor de handel in het algemeen in België 6% is”.  

In totaal zijn er in de Hubo-winkels maar liefst 150.000 referenties (stock keeping units of SKU’s). Vandaag is het aanbod in de webwinkel al gegroeid tot 40.000 SKU’s. Dat groeit gestaag, naarmate er meer leveranciers in de boot stappen. Hubo wil dan ook een volgende, ambitieuze stap zetten: binnen de twee jaar de nummer 1 in België worden van de branche door naast de webshop ook een online marktplaats te creëren, met in totaal 1 miljoen SKU’s.

Henkens erkent wel dat om deze ambitie waar te maken, er een aantal uitdagingen bestaan. “Door het feit dat de logistieke  stromen door de leveranciers  zelf worden opgezet, is de supply chain complexer. Daarom gaat Hubo een logistiek coördinator aanwerven. Ook de opzet van de IT is ingewikkelder. Een andere grote uitdaging is het realiseren van een efficiënt en uniform track-and-tracesysteem”, zegt hij tot slot.