De wereld kent Coöperatie Hoogstraten als de bakermat van kwaliteitsvolle aardbeien: altijd mooi van kleur en glans, sappig en toch stevig. Als onbetwiste marktleider in de categorie zit de kracht van de aardbeiafzet in het eigen merk Hoogstraten Aardbeien. En die kracht en kwaliteit wil Coöperatie Hoogstraten extra benadrukken bij de aftrap van het lenteseizoen op 20 maart dankzij de campagne ‘Hoogstraten… Dan is’t Goe!’

Achter het merk Hoogstraten schuilt een grote verscheidenheid aan telers, teeltstrategieën en rassen. Dat rassenaanbod verbreedt nog, want er is niet zoiets als één ideaal ras voor elk type teeltbedrijf. Belangrijke rassen bij Hoogstraten zijn Elsanta, Sonsation, Sonata, Lady Emma, Karima en Murano, aangevuld met enkele nieuwere variëteiten. Teelt onder bescherming is goed voor het grootste deel van de oogst, naast teelt in volle grond. In 2024 zal circa 34 miljoen kg Hoogstraten Aardbeien op de markt komen. Door de toetreding van enkele nieuwe leden is dit meer dan de traditionele 30 miljoen kg. Telkens gaat het om topproducten en seizoensfruit van eigen bodem is meer dan ooit een kwaliteitslabel. De consument waardeert de heerlijke smaak en de authenticiteit. 

Display Hoogstraten
©

Hoogstraten

Aftrap nieuw seizoen op 20 maart

En die smaak en authenticiteit zullen in de kijker staan bij de aftrap van de lente en dus ook van het nieuwe seizoen op 20 maart.Het startschot wordt gegeven met een benefietverkoop ten voordele van het goede doel. Symbolisch wordt elk jaar een kist aardbeien geveild. Hiermee wil Coöperatie Hoogstraten benadrukken dat er weer volop verse groenten en fruit van Hoogstraten beschikbaar zijn. 

Vraag bij retailers groeit

Om verse groenten en fruit extra onder de aandacht te brengen is een goede verpakking cruciaal. De gebrande verpakking van ‘Hoogstraten, Home of Quality’ is dé sterkte van de coöperatie, met open punnets van 500 gram. Voor de verkoop van deze aardbeien van topkwaliteit werkt Cöoperatie Hoogstraten goed samen met de retailers. “Uiteraard werken we op zo goed mogelijke klokprijzen, maar tezelfdertijd bekijken we nauwlettend met de retailers wanneer acties op zijn plaats zijn, bijvoorbeeld wanneer de aanvoer wat groter is”, licht Michiel Vermeiren, Teamleader Fruit, toe.

Voor retailers is de kwaliteit en presentatie van Hoogstraten hét argument om die in de gekende kartonnen verpakking naast bijvoorbeeld een topsealverpakking met ongesorteerde aardbeien te presenteren aan de consument. Retailers willen de consument keuze bieden, maar dat moet ook gepaard gaan met de nodige kwaliteit. Dat heeft de markt goed begrepen: “De vraag naar onze producten groeit, ook vanuit foodservices en het buitenland”, zegt Michiel Vermeiren.

Onderzoek toont relevantie aan

De merkbekendheid van Hoogstraten ligt hoog, maar toch voert Coöperatie Hoogstraten elk jaar onderzoek naar die bekendheid, en naar de wijze waarop het merk wordt gepercipieerd. Hoe gaat het met onze naambekendheid? Groeien we nog? Hoe is de tevredenheid? Wat leeft er bij de consument? Dat zijn de vragen waar men telkens een antwoord op wil. Uit dat onderzoek blijkt duidelijk dat consumenten de producten van Coöperatie Hoogstraten in huis willen halen.

Hoogstraten strawberries
©

Hoogstraten

Data delen  = kennis delen = betere vermarkting

Het onderzoek past in een groter plaatje. Coöperatie Hoogstraten zoekt voortdurend naar manieren om retailers nog beter te helpen bij de verkoop. Voor een optimale verkoop kunnen retailers tegenwoordig gebruik maken van toegankelijke en concrete informatie die Coöperatie Hoogstraten deelt. Hoe loopt de oogst? Welke rassen zijn op dit moment plukrijp? Welke volumes mogen we de komende dagen verwachten? Voor retailers is dat nuttige informatie en Coöperatie Hoogstraten zet wekelijks alles op een rij ten behoeve van zijn klanten. “Die informatiedeling werd vorig jaar zeer gesmaakt”, zegt Michiel Vermeiren. “We willen die wekelijkse update verder uitbouwen om de aankopers ook de nodige informatie te geven over teelten en teeltverloop. We hebben trouwens nu al ons kopersplatform vernieuwd, zodat onze klanten snel bepaalde informatie terugvinden.”

Hoogstraten… Dan is’t Goe!

Ook al is de naambekendheid van Hoogstraten goed, stilstaan is achteruitgaan. Met de campagne ‘Hoogstraten… Dan is’t Goe!’ ondersteunt Coöperatie Hoogstraten de verkoop van aardbeien op een manier die meerwaarde biedt voor de retailers. “De campagne moet de consument goesting doen krijgen in aardbeien”, zegt Eva Vanmarcke, Category Marketeer Fruit en Groenten bij Coöperatie Hoogstraten. De week voor Moederdag (12 mei) zullen Hoogstraten Aardbeien alvast centraal staan in het leven van elke Belgische consument. “Het motto van de campagne is ‘horen, zien en beleven’”, zegt Eva Vanmarcke. De aardbeienpunnet krijgt een QR-code die linkt naar de campagnewebsite. “We zetten de telermodule in de kijker: wie zijn de gezichten achter Hoogstraten Aardbeien? Consumenten kunnen zelfs een persoonlijk berichtje sturen naar de telers!”

In de campagne ligt een grote focus op online communicatie. Onder meer telervideo’s en inspiratie via recepten zullen worden gedeeld op sociale netwerken. Een groots influencerevent vormt de kick-off van een intense week. De boodschap ‘Hoogstraten… Dan is’t Goe!’ wordt kracht bijgezet met een leuke activatie in meerdere Vlaamse steden. En dat alles wordt ondersteund via radioboodschappen en een campagne op bussen van De Lijn. En Hoogstraten speelt natuurlijk in op de mogelijkheden die retailers zelf bieden. Samenwerking met de mediapartners van de retailers versterkt merkbekendheid en merkvoorkeur, en is door de promotie in en rond supermarkten ook verkoopondersteunend.

Hoogstraten snacking
©

Hoogstraten

Focus op gezond snacken door Hoogstraten To Go

Gezond snacken is in en convenience is overal, dus waarom niet in de fruitsector? Convenience- en kleinere winkels hebben ongetwijfeld oog voor de nieuwigheid waarmee Coöperatie Hoogstraten recent op vakbeurzen uitpakte. Kleinere verpakkingen van aardbeien, en ook van kersen, frambozen, blauwe bessen, enzovoort, mikken op gebruik on-the-go. Op kantoor of op school, op het werk of gewoon onderweg: voortaan is de kwaliteit van Hoogstraten altijd beschikbaar. “Dit is een klein segment van de markt, maar we zien hierin wel potentieel”, zegt Michiel Vermeiren. “We willen dit concept dit jaar testen in de praktijk om dit dan de komende jaren verder uit te rollen.”