
iStock
iStock
De categorie van de koude sauzen maakt zich op voor de drukste periode van het jaar, die meestal begin mei losbarst. Op een stabiele en volgroeide markt en met mayonaise en ketchup als drijvende krachten proberen merken en retailers hun slag te slaan met degelijke communicatie- en promotieplannen. Al surfen ze ook graag mee op nieuwe trends, die vooral draaien rond zoete en pikante smaken.
Devos & Lemmens, La William, Pauwels Sauzen … alle grote merken uit de categorie van de koude sauzen hanteren min of meer dezelfde strategie: een vernuftige mix van doordringende communicatie, gerichte promoties en nieuwe producten die aansluiten bij de tijd. Die vrij homogene strategie valt vooral te verklaren doordat het hier gaat om een volgroeide en stabiele categorie, waarin producten als mayonaise, ketchup en mosterd nog altijd gelden als de eeuwige drijvende krachten. Nieuwe producten, die inspelen op de culinaire trends van het moment of op nieuwe eetgewoonten, bieden de spelers uit de sector hoogstens wat extra zuurstof. Hoe kunnen we het voorbije jaar in zijn geheel beoordelen? Uit de NielsenIQ-cijfers blijkt dat 2024 globaal genomen een stabiel jaar was, met een algemene waardestijging van 1,5%, dankzij een volumestijging van 2,8% (MAT P13 2024). “Het barbecueseizoen is een cruciaal moment voor Devos & Lemmens. Wij zien een duidelijke piek in onze verkoopcijfers als de zon schijnt en de temperaturen stijgen”, analyseert Sophie Dierickx, trade marketing director bij GBFoods, dat het merk Devos & Lemmens ontwikkelt. “Hoewel de zomer van 2024 niet erg zonnig was, heeft de categorie van de mayonaise en de traditionele koude sauzen opmerkelijk goed standgehouden. We zijn in zekere mate tevreden, want onze marktpenetratie is gegroeid van 43,4 tot 44,8%.” Net als in andere categorieën waren ook hier de private labels in het voordeel. “2024 was niet uitstekend voor de categorie van de koude sauzen van de A-merken”, geeft Mark Cardon, commercieel directeur van Pauwels Sauzen, toe. “Daar zijn hoofdzakelijk twee redenen voor: de belangstelling voor producten van huismerken die verband houdt met de koopkracht van de consumenten, en verder ook het weer, dat niet erg gunstig was tijdens het barbecueseizoen.” Het klopt inderdaad dat de categorie van de sauzen, afgezien van de algemene trend van groei bij de huismerken, rechtstreeks afhankelijk is van het weer, vooral in de lente en de zomer.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?