De Belgische consument is wereldkampioen op vlak van het gebruik van kortingsbonnen: gemiddeld gebruikt elk gezin er jaarlijks niet minder dan 9. Voor detailhandelaars en fabrikanten is HighCo DATA een bekende en erkende partner voor het beheer van de verrichtingen gelinkt aan de verwerking van deze bonnen. Maar de activiteiten van het bedrijf gaan veel verder dan dat. Evelien Deceuninck en Laurence Lanckriet vertellen er ons graag meer over. 

Essentiële schakel in de compensatieverrichtingen 

Evelien en Laurence runnen samen HighCo DATA. “Sinds oktober 2021 vervullen Evelien en ik samen de rol van CEO”, legt Laurence uit. 

Twee gemotiveerde vrouwen staan nu aan het hoofd van een bedrijf met een unieke positie op de markt. “HighCo DATA is inderdaad de enige onderneming op de Belgisch-Luxemburgse markt die clearingoperaties met betrekking tot kortingsbonnen beheert”, steekt Evelien van wal. “Gemiddeld hebben de consumenten in de afgelopen 5 jaar meer dan 45 miljoen bonnen per jaar ingewisseld. Deze kunnen op verschillende manieren uitgegeven worden: on-shelf, on-pack, of via andere media.” 

‘Clearing’ in het kort

Als clearinginstelling fungeert HighCo DATA als een betrouwbare derde partij tussen enerzijds de merken die couponingcampagnes opzetten en anderzijds de detailhandelaren waar de consumenten hun coupons inwisselen. 

Evelien vervolgt: “Onze onderneming is verantwoordelijk voor alle administratieve en financiële stromen tussen de twee partijen. We verstrekken onze klanten ook verschillende rapporten en alle door de btw-autoriteiten vereiste bewijsstukken, die de merken in staat stellen de btw vervat in de nominale waarde van de ingewisselde kortingsbonnen terug te vorderen.” 

Een strategische partner 

Naast het beheren van de clearingactiviteiten, treedt HighCo DATA ook op als een strategische partner die oplossingen biedt voor de talrijke uitdagingen waarmee merken, hun agentschappen, en detailhandelaars in de consumptiegoederensector, worden geconfronteerd.

Laurence: “Wij ondersteunen onze klanten vanaf de opstelling van hun strategisch plan door combinaties van promotionele acties aan te bieden die hen in staat stellen hun doelstellingen te bereiken en de prestaties van elke campagne te meten. Evelien vervolgt: “Er zijn talloze manieren om consumenten te verleiden, hen kennis te laten maken met nieuwe producten, hun betrokkenheid te vergroten en loyaliteit op te bouwen. Dit gaat van coupons tot cashbackacties, gratis monsters, wedstrijden of gamificationcampagnes, waarvan sommige perfect kunnen worden gecombineerd, meestal in digitale en mobiele vorm. De combinatie van deze promotiemechanismen met mediacampagnes maakt het mogelijk om het effect van deze campagnes op de consument te meten tot aan de aankoop.”

Waterloo Battlefield is een goed voorbeeld van hoe John Martin en HighCo DATA hebben samengewerkt aan een 360°-campagne om de bekendheid van de verschillende bieren in het ‘Waterloo’-gamma te vergroten. HighCo DATA ontwikkelde een spel dat begon met een e-mailing aan consumenten die eerder hadden deelgenomen aan een e-couponingactie van het merk en nodigde hen uit om deel te nemen. De winnaars wonnen prachtige prijzen en alle spelers ontvingen een e-coupon om hen te bedanken voor hun deelname. 

Een ander voorbeeld van een campagne die op dit moment loopt en zeker de moeite waard is, zijn de Hot Summer Deals. Het betreft een gemengde operatie, met een papieren folder met kortingsbonnen in combinatie met een webplatform met een digitale versie van deze bonnen. Ontdek de actie op de website www.hotsummerdeals.be.

Hot Summer Deals HighCo

Vernieuwer en verkenner van metavers

Innovatie is één van de kernwaarden van HighCo. Evelien: “Innovatie is een belangrijk onderdeel van ons werk. Veel van onze marketingoplossingen zijn gebaseerd op nieuwe technologieën en bieden een glimp van wat de toekomst in petto heeft”. HighCo, de Franse moedermaatschappij, is ook een voorloper op het gebied van innovatie, onder meer dankzij de start-ups die het bedrijf stimuleert en die het potentieel van de nieuwste technologieën verkennen. Men denke met name aan de verschillende metaversa, digitale kopieën van de reële wereld, virtuele ruimten die alle aspecten van het web3, augmented en virtual reality combineren. Eén van de bekendste metaversa is Decentraland. Laurence: “Onze start-up studio HighCo Venturi verwierf een stuk grond in Decentraland en creëerde al snel HighCo METALAND, dat als taak heeft om merken en retailers te helpen de metaversa te betreden door de barrières die gepaard gaan met de aanschaf van grond weg te nemen. Er worden workshops opgezet om een overzicht te geven van de verschillende metaversa en de mogelijkheden die zij bieden. HighCo METALAND biedt ook ondersteuning bij het kiezen van een stuk grond, het kopen van cryptomunten, het creëren van heuse ervaringen in de metaversa, enz. Op termijn wil HighCo METALAND de referentie worden in virtueel vastgoed, door zijn klanten te gidsen doorheen het doolhof van de verschillende metaversa.”

De toekomst is mobiel 

De m-coupon is een ander project waaraan HighCo DATA sinds het begin van het jaar hard werkt. 

Evelien legt uit: “Consumenten denken vooral – en in deze tijden van verminderde koopkracht zelfs nog meer – aan hun portemonnaie. Dit verklaart het succes van kortingsbonnen. “We zijn klaar voor de mobiele coupon, die voor de consument alleen in elektronische vorm beschikbaar zal zijn, opgeslagen op haar of zijn mobiele telefoon”, aldus Laurence. 

“De afgelopen maanden heeft HighCo Nifty een m-couponoplossing ontwikkeld waarop reeds 4.000 apotheken in Frankrijk zijn aangesloten. Van onze kant werken wij nauw samen met GS1 en onze klanten, zowel retailers als merken, aan de invoering van een universele m-couponoplossing die voor alle retailers toegankelijk is. De eerste POC's zullen deze zomer van start gaan. De verwachting van de markt is hoog en dit soort coupons opent de deur naar tal van distributiemethoden, zowel via traditionele als digitale media. Dit project is daarom voor HighCo DATA een prioriteit, zo niet DE prioriteit.”

Een oplossing voor elke uitdaging 

Lijkt dit allemaal een beetje technisch of ver weg van wat u zich voorstelde voor de toekomst? HighCo DATA werkt nauw samen met gespecialiseerde cellen binnen de moedermaatschappij om merken en detailhandelaars op deze niet zo verre toekomst voor te bereiden. Maar wat de oplossing ook is, het doel blijft hetzelfde: inspelen op alle soorten uitdagingen via marketingstrategieën en ‘drive-to-store’-oplossingen. De voordelen liggen voor de hand: meer klanten met een groter vertrouwen, meer loyaliteit, een betere verkoop, een grotere merkbekendheid en altijd de juiste boodschap voor de juiste doelgroep, op het juiste moment.

Benieuwd wat HighCo DATA voor u kan betekenen? Of om te weten wat er achter de schermen gebeurt? Op zondag 2 oktober 2022 zal HighCo DATA deelnemen aan de Openbedrijvendag van VOKA. De perfecte gelegenheid om meer te weten te komen over dit innoverende bedrijf!

Contact

HighCo DATA Benelux
Kruiskouter 1
1730 Asse
www.highco-data.be
Welcome@highco.be