Zalando verlaagt de omzetprognoses en de winstverwachting voor het hele boekjaar. Volgens de modewebwinkel heeft de langere en ongewoon warme zomerperiode niet alleen een negatieve impact gehad op de verkoop tijdens het tweede kwartaal, maar heeft ze ook de overgang naar het herfst/winterseizoen verlaat.

De omzet voor het hele jaar zal naar verwachting tussen de 20 en 25% groeien, zegt het bedrijf. Het plakte er evenwel geen cijfer op. Het EBIT zal vermoedelijk tussen de 150 en 190 miljoen euro bedragen. Eerder schatte Zalando het op 220 à 270 miljoen euro.

“Terwijl de verkoop in het derde kwartaal niet voldoet aan onze ambities, blijft ons groeiverhaal overeind. We investeren verder in de groei en ons doel om in 2020 de omzet te verdubbelen blijft overeind”, zegt co-CEO Rubin Ritter. Hij wijst erop dat ondanks de tegenvallende verkoop van de afgelopen maanden, de omzet van Zalando veel sneller groeit dan de markt.

Ook benadrukt hij dat de langetermijnstrategie van Zalando erin bestaat om marktaandelen te winnen. “Grotere kortingen en hoger fulfilmentkosten zullen echter een impact hebben op de rentabiliteit”, klinkt het.

Door de lange, warme zomer is de verkoop in de markt in zijn geheel gedaald, met als gevolg grotere kortingen dan vorig jaar. De verlate start van het herfst/winterseizoen heeft eveneens een financiële impact, want de kleding is dan duurder en met hogere marges. Voor het derde kwartaal zijn de omzet- en EBIT-vooruitzichten dan ook lager dan de schattingen van de analisten.