Hema gaat uitbreiden naar de Verenigde Staten: binnenkort kunnen klanten er huishoudelijke artikelen van de Nederlandse keten kopen via Walmart.com, het online platform van ’s werelds grootste retailer. Ook een uitbreiding naar Canada staat op til, maar dan met zelfstandige Hema-winkels en shop-in-shops in een aantal grote filialen van Walmart.

Vandaag is Hema actief in acht Europese landen en in de Verenigde Arabische Emiraten met meer dan 750 winkels. Ongeveer driekwart van de omzet wordt nog in Nederland gerealiseerd, zodat de groei vooral in het buitenland – en online – gezocht wordt. 

In de VS start Hema met de verkoop van huishoudelijke artikelen - zoals woon- en badtextiel, kaarsen en dergelijke - via het online platform Walmart.com. Na de introductie wordt het assortiment stapsgewijs uitgebreid. 

In Canada start het bedrijf in de provincie Ontario, waar het zelfstandige winkels gaat openen en shop-in-shops in de grootste Walmart-winkels. De eerste winkels zullen naar verwachting nog dit jaar opengaan. Hema werkt hiervoor samen met een niet nader genoemde lokale partner. Op termijn wil het bedrijf er een vijftigtal winkels openen. Daar zal het assortiment breder zijn dan in de webshop van Walmart.

Hema gaat in de VS en Canada als ‘Hema Amsterdam’ de markt op. Door ‘Amsterdam’ aan de merknaam toe te voegen benadrukt de keten haar Nederlandse oorsprong, zodat ze zich in Noord-Amerika nog beter onderscheiden. 

Hema, dat vorig jaar werd overgenomen door de Nederlandse zakenman Marcel Boekhoorn, is nog steeds verlieslatend. In het eerste kwartaal bedroeg het verlies 10,7 miljoen euro (tegenover 6 miljoen euro verlies een jaar eerder). De omzet steeg daarentegen met 2,5% tot 298,7 miljoen euro, vooral dankzij de nieuwe winkels en meer online verkoop. Winkels die langer dan een jaar open zijn, zagen hun omzet gemiddeld met 0,3% dalen. In België zakte de omzet met 1,1% tot 35,7 miljoen euro.