Hema breidt zijn samenwerking met het Franse Franprix uit en gaat zijn producten voortaan in 44 extra winkels verkopen. Dat moet zorgen voor een grotere omzet en meer trafiek. Volgend jaar zouden er bovendien nog eens enkele honderden Franprix-vestigingen met Hema-hoek bijkomen. 

Na een samenwerking met Albert Heijn, die ondertussen gestopt is, en een partnership met de Nederlandse webshop Wehkamp, besloot Hema ook om vanaf september zijn producten te verkopen in enkele Franse Franprix-winkels. Die samenwerking wordt nu verder uitgebreid, want nog eens 44 Franprix-winkels worden uitgerust met keukenartikelen, woningdecoratie, schrijfwaren, basiskleding en huishoudtextiel van Hema. De ombouw van de Franprix-winkels wordt deze week afgerond. Hiermee komt het totale aantal supermarkten van Franprix met een Hema-schap op 59. Volgend jaar verwachten de samenwerkende bedrijven nog eens enkele honderden Franprix-winkels te voorzien van een Hema-hoek. 

“We zijn erg tevreden over de samenwerking met Franprix”, vertelt Tjeerd Jegen, CEO van Hema. “Naast de extra omzet die we via onze schappen in de supermarkten behalen, zien we ook een extra toeloop aan klanten in onze vestigingen die in de buurt zitten van een Franprix-winkel met een Hema schap. Onze samenwerking zorgt er namelijk voor dat steeds meer Franse consumenten kennismaken met Hema. Volgend jaar verwachten we onze samenwerking met Franprix verder te kunnen uitbreiden door in enkele honderden winkels een Hema-schap te openen.” 

Hema verkoopt circa 250 producten via supermarkten van Franprix, waaronder keukengerei en -textiel, kaarsen, kandelaars, schrijfwaren, babyartikelen, ondergoed en T-shirts voor dames en heren. De samenwerking is tot stand gekomen omdat beide bedrijven elkaar goed aanvullen. Franprix kent ruime openingstijden en heeft een sterk winkelnetwerk met ruim 800 lokale supermarkten in en rondom Parijs. Onder Franse consumenten is Hema volgens de keten dan weer populair vanwege het "vrolijke design van de producten, het duurzame karakter, de kwaliteit en de scherpe prijs". 

“De samenwerking met Franprix past in de strategie van Hema om te groeien via partners zoals Franprix, Wehkamp en Walmart. Door deze partnerschappen wordt Hema een zelfstandig merk, omdat Hema-artikelen steeds vaker buiten het eigen winkelnetwerk en webwinkel verkocht worden. Ook kan Hema internationaal groeien met een lager investeringsniveau, waardoor er juist meer geïnvesteerd kan worden in de kernmarkten Nederland en België”, besluit de CEO.