De Amerikaanse website Groupon, specialist in kortingsbonnen, zoekt een koper. Dat meldt de techsite Recode. De directie zou de afgelopen maanden verschillende bedrijven gecontacteerd hebben om na te gaan of ze mogelijk geïnteresseerd zijn in een overname.

Volgens Recode hebben de bestuurders van Groupon beslist om het bedrijf te verkopen, al wilde de Amerikaanse website dat zelf voorlopig nog niet bevestigen. Groupon heeft inderdaad veel van zijn pluimen verloren sinds het naar de beurs trok in 2011, zo’n drie jaar na zijn ontstaan. Toen was het nog zo’n 16 miljard dollar waard. Sindsdien gaat het bergaf met het bedrijf en zakte zijn waarde weg tot zo’n kleine 2,4 miljard dollar.

Groupon, de pionier in digitale kortingsbonnen voor de lokale handel, is lang het lievelingetje geweest in de wereld van de Amerikaanse start-ups. Zijn innovatieve concept – een marktplaats die lokale handelaars in contact brengt met consumenten die op zoek zijn naar een koopje – viel van bij de start erg in de smaak. Zo erg zelfs dat Google in 2010 voorstelde om het bedrijf voor 6 miljard dollar over te kopen, een aanbod dat de directie van Groupon toen weigerde. Het bedrijf was op dat moment namelijk in volle geografische expansie, Europa meegerekend. Hoewel het bedrijf nog steeds aanwezig is op de Belgische markt, verliet het in 2015 verschillende markten waaronder de Scandinavische.

Tegenwoordig is het concept veel van zijn populariteit verloren. Verschillende klanten kregen incorrecte, soms zelfs frauduleuze kortingen van bedrijven aangeboden. Bovendien moet een digitale coupon die wordt uitgegeven door Groupon nog wordt afgeprint zodat hij gebruikt kan worden bij een handelaar. Een ander nadeel: de kortingsbonnen hebben een beperkte geldigheidsduur. Het bedrijf heeft trouwens– zonder veel succes – geprobeerd om zelf een marktplaats te worden.

Vorig jaar zakte de omzet van Groupon met 5,6% naar 2,84 miljard dollar, het laagste niveau sinds 2013. Al kon het bedrijf in het vierde kwartaal opnieuw een kleine winst boeken.

Volgens Recode zou Groupon mogelijk interessant kunnen zijn voor Alibaba, dat in 2016 al 6% van de aandelen in handen kreeg. Ook de IAC holding, gespecialiseerd in media en technologie, zou een mogelijke koper kunnen zijn, aangezien de CEO, Joey Levin, in het bestuur van Groupon zit.

Foto: website Groupon