Vorig jaar kende de e-commercemarkt in België een groei met slechts 6%. Een ééncijferig groeipercentage dus, terwijl de markt de voorbije jaren altijd een tweecijferige groei kende. Meer nog: in het vierde kwartaal viel de markt bijna stil. In Wallonië was er zelfs sprake van een daling van de online omzet. Volgens Sofie Geeroms, directeur van BeCommerce, gaat het om een tijdelijke dip, die niets zegt over de online markt zelf.

Vorige week gaf Kathlyne Dotremont, research expert Marketing Effectiveness bij GfK (foto), tijdens de Summit van de koepelorganisatie voor de online handel meer details vrij over de cijfers van de BeCommerce Market Monitor voor het vierde kwartaal 2018.

Zoals eerder gemeld shopte de Belg vorig jaar voor 10,67 miljard euro online. Dit was een nieuw record, al bleef de omzetgroei ten opzichte van 2017 beperkt tot 6%. Daarbij stegen de  online uitgaven sterker in Vlaanderen (+8%) dan in Wallonië (+4%).

In het vierde kwartaal bedroegen de uitgaven 2,73 miljard euro, of slechts 1% meer dan in het vierde kwartaal 2017. In Vlaanderen was de groei nog 4% (tot 1,66 miljard) en in Wallonië daalden ze zelfs met 3% (tot 1,06 miljard). Dat is uitzonderlijk omdat in het vierde kwartaal de online handel altijd boomt.

Markt is niet matuur

Volgens Dotremont wil dat niet zeggen dat de markt matuur is geworden. “Het marktaandeel van online was in 2018 18%. Bij de diensten was dat 65% en bij de producten 10%. In Nederland waren die marktaandelen respectievelijk 26%, 79% en 17%. Er is in België dus nog duidelijk ruimte voor groei”, zegt ze.

Dat er een dip was, heeft mogelijk te maken met het feit dat men steeds vaker naar zijn smartphone grijpt om online te shoppen. “In 2018 gebruikte 33% van de Belgische consumenten die voor minstens een aankoop. In 2017 was dit nog 28%. We merken dat in ons land de betaling per smartphone in veel gevallen nog steeds stroef verloopt. Vaak kan men niet betalen vanuit de shop zelf, maar gaat er een nieuw venster open. Dat is te omslachtig. Veel mensen breken hun aankoop dan af. Wanneer op dit gebied meer ‘convenience’ wordt geboden zal de groei opnieuw versnellen”, voorziet ze.

Tijdelijk

“In België zijn er ook minder keuzes als het om leveringen gaat. Men staat bij ons minder ver op het gebied van ‘same day delivery’ of keuze van het uur van levering. Veel e-shoppers vragen bijvoorbeeld  dat ze de dag van de week kunnen kiezen waarop hun bestelling geleverd wordt. De meeste webshops bieden deze mogelijkheid niet aan”, voegt Sofie Geeroms toe.

Volgens haar investeren veel bedrijven momenteel in nieuwe betaalmogelijkheden en bezorgopties. “Wij verwachten dat wanneer deze inspanningen in de praktijk worden omgezet en de verbeteringen zichtbaar worden, de groei opnieuw zal aantrekken. Deze dip is volgens ons dan ook van tijdelijke aard”, zegt ze.