Greenyard lijkt zich terug te herstellen en behaalde in het derde kwartaal een mooie groei van 6,4% waardoor de omzet afklokte op 983,7 miljoen euro. Zo zet het zijn groei uit het tweede kwartaal verder. Ook over de eerste 9 maanden van boekjaar 2019/2020 wist het bedrijf een lichte groei van 1,7% op te tekenen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Greenyard.

Greenyard lijkt, na een moeilijke periode, weer aan de betere hand en wist zelfs zijn groei uit het tweede trimester voort te zetten in het derde kwartaal. Zo behaalde de groente-en fruitspecialist een omzet van 983,7 miljoen euro, ofwel een stijging van 6,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarbij was de Fresh-afdeling goed voor het grootste deel van de omzet: maar liefst 771,8 miljoen euro, wat een verbetering is van 5,7% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. “In Q3 heeft Greenyard volumes teruggewonnen in de markt, terwijl in de eerste jaarhelft het afstoten van verlieslatende volumes, in mindere mate gecombineerd met productschaarste in steenvruchten en avocado’s, de omzetgroei drukte”, verduidelijkt het bedrijf. Maar ook het Long Fresh-gedeelte wist een mooie groei van 8,9% op te strijken, waardoor de omzet in het derde kwartaal eindigde op 211,9 miljoen euro.

+1,7% in eerste negen maanden

En dat Greenyard terug op het goede pad lijkt te zijn, blijkt ook de resultaten van de eerste 9 maanden van het boekjaar 2019/2020. Zo bedroeg de omzet van de voortgezette activiteiten na de eerste negen maanden 2,95 miljard euro, goed voor een kleine stijging van 1,7% ten opzichte van boekjaar 2018/2019.  Het wisselkoerseffect droeg bij voor +0,2%, terwijl de organische groei dan weer 0,8% bedroeg. 

Deze stijging kwam vooral voort uit een solide groei in het Long Fresh-segment, waar Greenyard een groei van 7,9% optekende en zo afklokte op 568,2 miljoen euro.  “In de divisie Frozen is de groei te danken aan het toenemen van de volumes ten opzichte van vorig jaar, een betere prijs/mix en het effect van prijsverhogingen. Voornamelijk in het foodservice en industrie klantensegment werd de groei bestendigd”, voegt Greenyard er nog aan toe.

Het Fresh-segment kon op zijn beurt de dalende trend tot aan de eerste helft van het jaar keren en wist zelfs een minieme groei van 0,3% te behalen, waardoor de omzet afklokte op 2,384 miljard euro tegenover 2,378 miljard vorig jaar.