POST NL kondigt een prijsverhoging aan voor het bezorgen van pakjes. Recent voerde Zalando ook al verzendkosten in voor bestellingen onder de 19,90 euro.

Is het einde van het model van gratis online verzendingen in zicht? Zo’n vaart loopt het misschien nog niet, maar nu de inflatie en de transportkosten stijgen, herbekijken veel bedrijven wel de kosten die ze maken voor het versturen van online bestelde pakjes. Post NL maakt bekend dat het de prijs voor het bezorgen van pakjes gaat verhogen, een beslissing die te maken heeft met de oplopende loon- en transportkosten. Eerder al voerde Zalando in België een standaardbedrag van 3,90 euro in voor alle bestellingen onder de 19,90 euro. Ook in andere Europese landen is er een minimumbedrag voor gratis verzendingen vereist. Een ommekeer, voor het e-commercebedrijf dat groot werd door gratis verzendingen aan te bieden. Zalando is op zoek naar manieren om kosten te besparen en besloot daarom ook kleine online verzendingen niet langer gratis te maken. Eerder voerde het dat minimumbedrag al in Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in.

Specialisten plaatsen al langer vraagtekens bij het gratis verzenden-model van veel online bedrijven, omdat het niet houdbaar is. Bovendien betekenen ze volgens sommigen oneerlijke concurrentie, omdat kleinere bedrijven zich niet kunnen permitteren om gratis verzendingen aan te bieden, waardoor ze de online strijd verliezen. Volgens cijfers van zelfstandigenorganisatie Unizo betekent de online verkoop voor 1 op 4 retailers geen extra opbrengst, omdat de kosten de inkomsten overstijgen. Verschillende bedrijven stopten eerder al met gratis verzendingen, zoals H&M, terwijl anderen er wel nog altijd aan vasthouden, zoals Bol.com.