Nu de postcorona-effecten uitgewerkt zijn, getuigt de opleving van het geboortecijfer van een nieuw elan voor jonge ouders. De stijging van het geboortecijfer is duidelijk in alle drie de gewesten van België. Vandaag zijn er 1,60 kinderen per vrouw, een cijfer dat bijna identiek is aan dat van vóór de gezondheidscrisis. Uiteraard heeft die evolutie in het geboortecijfer een impact gehad op de babymarkt. Met gemiddeld 112.000 geboortes per jaar wordt deze gekenmerkt door een beperkte doelgroep die zich voortdurend vernieuwt. Samen met deze evolutie komen ook nieuwe behoeften en vooral trends aan de oppervlakte, die steeds meer verankerd raken in de gewoonten van de consument.

E-commerce: een aanzienlijke tijdsbesparing

Onder deze nieuwe gewoonten is online winkelen een trend die steeds populairder wordt. Tussen werk en thuis of ook eten en bedtijd voor de kinderen, is online winkelen tot een absolute tijd- en energiebesparingswijze uitgegroeid, vooral voor jonge werkende ouders. “Werkende, stedelijke ouders kopen voornamelijk online”, horen we bij Sebio, een Belgische online winkel die deel uitmaakt van de Noé Nature Group en gespecialiseerd is in de verkoop van ecologische en natuurlijke producten. “Het is een kanaal dat in opmars is”, voegt Elodie Colas, brand manager bij Noé Nature Group, daaraan toe “Een van de redenen hiervoor is dat het moeilijker wordt om fysieke boodschappen te doen als je kinderen hebt, in tegenstelling tot wanneer je deze ‘s avonds rustig doet terwijl ze in bed liggen omdat er nog maar weinig tijd overblijft tussen het werk, de kinderen thuisbrengen en zich klaarmaken voor het einde van de dag.” Met 79% geregistreerde Belgische e-shoppers of online kopers in 2022, blijft online kopen aan belang winnen, dit ondanks het feit dat de groei wat betreft de e-commercesector vertraagde tot slechts 6% in 2022, in vergelijking met de 12% in 2021.