De tijd vliegt! Binnen amper enkele weken viert Shelf Service zijn 30ste verjaardag. In die tijd is de onderneming, opgericht door Gerrit Van Reeth, uitgegroeid tot een essentiële partner voor retailers en merken, bekwaam om promoties, activaties en zichtbaarheid in winkels naar een hoger niveau te tillen. Een verjaardag die Shelf Service viert bij het verlaten van de Franse HighCo-groep, waar het deel van uitmaakte. Gerrit Van Reeth, CEO van Shelf Service, legt ons uit waarom die beslissing genomen werd en welke perspectieven ze biedt.

Zoveel veranderingen! Shelf Service grijpt terug naar zijn initiële naam, zonder het toevoegsel HighCo, als verwijzing naar de groep waar het deel van uitmaakte. Shelf Service verhuisde vorig jaar ook al en keerde terug naar de kantoorruimte van vroeger. Gerrit Van Reeth, waarom al die veranderingen?

Shelf Service werd in 1991 opgericht en vond in 2002 onderdak bij de Franse HighCo-groep. In die tijd verzorgden onze Franse partners dezelfde missie als wij op Frans grondgebied, maar dat is al jaren niet meer het geval. Onze Belgische structuur is een lokale uitzondering geworden, om niet te zeggen een wat apart element binnen de groep. De continuïteit van onze diensten is altijd verzekerd gebleven voor ons cliënteel en onze resultaten zijn ook blijven groeien. Maar Shelf Service wilde, en wil meer dan ooit, dezelfde diensten ontwikkelen, ook door te innoveren. De nodige investeringen doen om dat mogelijk te maken, was niet langer een prioriteit voor onze Franse aandeelhouders, hoe groot ook het wederzijdse respect was. HighCo bleef een financiële partner, maar bood niet langer operationele ondersteuning, in staat om de eigenheden van de Belux-markt te doorgronden noch om gemotiveerd te worden door de ontwikkelingen die we wilden uitvoeren, en die in het buitenland geen enkele relevantie zouden hebben gehad.

Hoe heeft de verandering in het aandeelhouderschap zich geconcretiseerd?

Het is mijn rol als CEO van de onderneming om een oplossing te vinden die toelaat om verder en sneller te ontwikkelen. Bij voorkeur wilden we het aandeelhouderschap verankeren in België, met investeerders die ons vak en de inzet ervan kennen, net als het potentieel en de noodzakelijke middelen om het te realiseren. Ik ben blij en gelukkig dat ik vandaag een groep van Belgische investeerders heb kunnen vinden. Ze verkiezen om niet persoonlijk naar buiten te komen en om zich niet te bemoeien met de dagelijkse gang van zaken bij Shelf Service.Het gaat om mensen die de retail goed kennen, er de logica van begrijpen en die neutraal staan tegenover onze klanten en onze partners. Deze stap is niet in één dag gezet, het is gebeurd in de beste verstandhouding met de HighCo-groep. Het is een proces dat zich over de laatste 2 jaren afgespeeld heeft. De verhuis van onze kantoren, naar ons vroegere, intussen gerenoveerde gebouw in Zellik was een anticipatie op die beslissing.

We zijn meer dan ooit tevoren van plan om van de in-store communicatie een volwaardig medium te maken, een krachtig instrument om de verkoop te stimuleren.

Gerrit Van Reeth
CEO Shelf Service

Jullie veranderen niet alleen van adres en aandeelhouders, maar ook van naam en logo.

We keren terug naar de oorsprong, naar onze Belgische roots. Dat doen we door onze initiële naam opnieuw te gebruiken en het te voorzien van een nieuw logo. Het is niet zomaar een oppervlakkige schoonheidsingreep. Het straalt de tevredenheid en de ambitie uit van ons ganse team, de wil om de band met onze klanten in België en Luxemburg te versterken en om onze nieuwe aandeelhouders te bedanken voor het vertrouwen. Ze gaven me het vertrouwen om aan het hoofd van het bedrijf te blijven. Onze eerste zorg is, en is altijd geweest, om de continuïteit van onze dienstverlening aan onze klanten en partners te verzekeren. We willen tot het uiterste gaan om hen te bedienen en om hen nieuwe en efficiënte oplossingen aan te bieden. We hebben niet alleen de naam en het logo veranderd, we hebben ook een nieuwe baseline, die heel duidelijk onze intentie naar voor brengt om de consument centraal te plaatsen: “Shopper Experience First”. We gaan die baseline waarmaken door trouw te blijven aan onze pragmatische bedrijfscultuur. We zijn geen onderneming die zich geroepen voelt om ingewikkelde strategische analyses te maken met een grote hoeveelheid consumentengegevens, maar wel een echte B2B-partner, die efficiënt en reactief is, ten dienste van retailers en merken.

De 30ste verjaardag is dus een gelegenheid voor een nieuwe start?

Zo is het. We vertrekken met Shelf Service niet van nul, verre van zelfs! Shelf Service is in 1991 begonnen, met twee bedienden en vijf merchandisers. Vandaag hebben we 135 werknemers in dienst en zelfs 230, als je in voltijds equivalenten rekent en er de tijdelijke krachten bijtelt die onze teams komen versterken in piekperiodes. Onze omzet is de voorbije jaren blijven stijgen en zit ergens tussen 15 en 20 miljoen euro. Bovendien zijn we van plan om meer dan ooit tevoren van de in-store communicatie een volwaardig medium te maken, een krachtig instrument om de verkoop te stimuleren. Ons arsenaal aan instrumenten is al heel uitgebreid, met onze Cash Point coupon en Info Point, talrijke tools om de visibiliteit te verhogen de kracht van onze merchandising specialiteiten en onze digitale oplossingen. We gaan deze integratie versterken, traditionele tools en digitale oplossingen in dialoog brengen en, bijvoorbeeld op het vlak van loyaliteit, oplossingen voorstellen om op die manier het leven makkelijker te maken voor de consument. Al deze tools hebben we reeds uitgebreid besproken met onze klanten en partners. Ik stel met veel plezier vast dat velen onder hen ons feliciteren met onze herwonnen onafhankelijkheid, die ons in staat zal stellen de markt nog beter te bedienen.