De Gentse creatieve studio Wisefools zet de komende maanden de nieuwe merkbeleving voor Bavaria wereldwijd in de markt. “We willen iets nieuws en verfrissends brengen in een branche waar er al veel gedaan wordt”, zegt Pieter Langeraert. 

Het basecamp van Wisefools ligt in een rustige buitenbuurt van Gent, waar het in corona-tijden nog net iets rustiger is dan anders. De studio van het creatieve agentschap dat Pieter Langeraert veertien jaar geleden mee oprichtte oogt hip en fris. “We zijn een wendbaar team dat vooral uit creatieve mensen bestaat. We creëren brand identiteiten en digitale ervaringen. De komende maanden zetten we de nieuwe huisstijl van Bavaria internationaal op de markt. Swinkels Family Brewers, eigenaar van het Nederlandse biermerk, kwam ons vorig jaar op het spoor. Wat we nu doen voor Bavaria is heel mooi: we verzorgen de merkbeleving van het merk wereldwijd. We zijn trots op het vertrouwen dat we van de klant krijgen en dat we dit ook waarmaken.”

Slimme marketing

Swinkels Family Brewers wil de regie van het merk terug stevig in handen nemen vanuit het hoofdkwartier in Eindhoven, vertelt Pieter Langeraert. “Elk land kon binnen de groep doen wat hij wou, waardoor er globaal niet echt meer een lijn in zat. De verschillen werden te groot om slim aan marketing te kunnen doen. Zo is Bavaria in het ene land een bier met een goede prijs kwaliteitverhouding en wordt het aan de andere kant van de wereld gezien als een ‘imported beer’ met aanzien. We hebben een campagne opgezet waarin we een aantal tools gecreëerd hebben die verschillende landen nu kunnen inzetten, afhankelijk van hun markt. Doelgroepen- en marktstudies vormden ons vertrekpunt, vervolgens schreven we het verhaal en gingen we visueel aan de slag."

Explore your taste

Wisefools denkt zo mee over de vraag wat Bavaria als merk betekent en voor welke consument het wat betekent. Bavaria is niet het grootste biermerk en moet daarom meer gevat zijn dan de rest. “Ons antwoord: Bavaria is voor de initiatiefnemer. Het merk is supporter voor iedereen die op het punt staat iets te ontdekken of te ondernemen… Vandaar onze tagline: 'explore your taste'. Die vormt het overkoepelende verhaal voor alle productcategorieën van Bavaria: de malt drinks (een verfrissende alcoholvrije moutdrank), Bavaria Premium (pils) en Bavaria 0,0%. Dit vertalen we naar verschillende communicatiemiddelen en -kanalen: advertenties, affiches, displays, enzovoort. Deze stelt Bavaria ter beschikking aan de verschillende landen, die daarna kunnen kiezen wat ze inzetten. Dat is belangrijk, want elk land kan zo uitpakken met zijn hardlopers. Na de eerste campagnes met de focus op het product en het nieuwe design, versterken we nu het merk en waarvoor het staat.Het is een primeur dat Bavaria voor de drie productcategorieën eenzelfde bureau aansprak. “Het is de ambitie van Bavaria om naar een uniforme beleving te groeien.” 

Flexibel team

Een dergelijke intensieve samenwerking opstarten te midden van een pandemie vergt enige flexibiliteit, aanpassingsvermogen, vertrouwen en een goed begrip. Een campagne die reeds op poten gezet werd, moest opnieuw worden uitgedacht. “We hebben ons dan kunnen tonen doordat we heel flexibel kunnen spelen en als team nauw betrokken zijn bij elk project.”Wisefools streeft er steeds naar het idee van een campagne of merk zo helder mogelijk te vertalen. Van digital naar het schap of van het straatbeeld naar beleving in store. En dat kan enkel maar door traditionele en nieuwe media te betrekken binnen eenzelfde verhaal."