Meer dan de helft van het volume binnen de Non-Alcoholic-Ready-to-Drink (NARTD)-categorie (51%) en meer dan een vijfde van de waarde (22%) wordt ingepalmd door (niet-gearomatiseerd en gearomatiseerd) mineraalwater.

Het afgelopen jaar groeide het volume binnen niet-gearomatiseerd water nog met 0,6%, uiteraard ook grotendeels dankzij het warme weer, terwijl gearomatiseerd water een kleine daling kende van 1,7% volgens NielsenIQ-cijfers, ziet Bart Desmedt. Meer dan 9 op de 10 Belgische shoppers koopt gebotteld water, valt dan weer af te leiden uit GfK-cijfers. Maar opvallend: “De Belg blijft trouw aan A-merken binnen gebotteld water”, aldus Bart Desmedt. “De helft van het volume en twee derde van de waarde binnen de categorie wordt door A-merken vertegenwoordigd, volgens NielsenIQ.”

In de tweede helft van 2022 heeft het merk Spa zijn marktleiderschap in water en gearomatiseerd water in België verder versterkt, zijn distributie vergroot en terrein gewonnen op zijn concurrenten. Deze sterke omzetgroei werd ondersteund door een nieuwe communicatiecampagne op basis van de slogan: ‘Beter drinken. Beter leven’, evenals de vermelding van Spa-producten in alle harddiscountwinkels in België en de bijzonder succesvolle lancering van een nieuw, praktischer en ecologischer formaat voor Spa Reine natuurlijk mineraalwater: het Eco Pack van 5 liter. Men introduceerde er ook een nieuw ontwerp voor de Spa Reine-fles van 1,5 liter, waardoor de plastic voetafdruk met 12% werd verminderd.

United Soft Drinks versterkt zijn focus op de verkoop van het mineraalwatermerk Bar-le-Duc. Samen met het colasegment vormt dat van de waters namelijk de grootste segmenten in de categorie van de niet-alcoholische dranken, zegt commercieel directeur Nico Rietveld. United Soft Drinks ziet een gat in de markt voor prijsattractieve A-merken zoals Bar-le-Duc. Meer zelfs: met een A-merk als Bar-le-Duc kunnen Belgische retailers volgens Rietveld méér geld verdienen dan met huiswatermerken. Prijsattractieve A-merken kunnen namelijk hogere marges opleveren, wat Nederlandse retailers al hebben bewezen: “Er is een reden waarom de categorie het in Nederland en ook Duitsland beter doet dan hier in België. Ik zie te weinig verschil in het schap tussen nu en tien jaar geleden.” En een bijkomende troef zijn de vernieuwde kartonnen verpakkingen van Bar-le-Duc.

Op de grens tussen water en frisdrank vind je bedrijven die door hun specificiteit zowel bruisend water als frisdranken tevoorschijn laten komen. Zo is er natuurlijk SodaStream, dat in 2018 PepsiCo als eigenaar kreeg. Nieuw is de My Only Bottle: een stijlvolle, herbruikbare, draagbare fles voor koolzuurhoudend water. De fles is ultralicht en vaatwasmachinebestendig en is compatibel met de SodaStream bruiswatermachine.

Wim De Mont

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine