75 grote Franse voedingsbedrijven verlagen vanaf juli de prijzen van honderden producten. Bedoeling is de impact van de hoge inflatie in te perken.

De Franse minister van Economie Bruno Le Maire heeft een akkoord bereikt met 75 grote voedingsbedrijven om de prijzen te verlagen van honderden producten. Le Maire maakte dat zelf bekend in Franse media. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe de lijst met producten er precies zal uit zien. Dat maakt de minister in de loop van deze week bekend. De prijzen zou naargelang de producten, met 2, 3, 5 tot 10% in prijs verlaagd worden. Het wordt voor Belgische consumenten op die manier opnieuw een stukje interessanter om inkopen te doen in Frankrijk. De minister maakte niet bekend welke bedrijven zich engageren voor de verlagingen. Het zou gaan om de grootste producenten van het land, die samen 80 procent van alle voeding maken die de Fransen consumeren. Er zullen controles plaatsvinden en sancties genomen worden tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden. Lemaire dreigt er ook mee de namen van bedrijven die niet meewerken bekend te maken. Hij waarschuwt ook dat er een belasting kan komen overwinsten in de voedingssector als er onvoldoende meegewerkt worden. Onder meer Coca-Cola en Unilever zijn er bij betrokken. “We zijn in gesprek met het ministerie en alle betrokkenen, waaronder ook winkelketens, om te achterhalen wat de beste manier is om de koopkracht van de Fransen te dienen in de context van de hoge inflatie”, verklaarde een woordvoerder van Unilever aan persbureau Reuters. Andere grote voedingsconcerns weigeren tot nu toe alle commentaar. In mei was het voedsel in de Franse winkelrekken gemiddeld 14% duurder dan een jaar geleden. In ons land lag de voedingsinflatie met 15,5% nog een stuk hoger, maar overheidsingrijpen valt hier niet te verwachten. Ons land kent de automatische loonindexering, die de impact van de hoge inflatie sterk afzwakt.