Zalando heeft in het eerste kwartaal zijn omzet met 22% kunnen verhogen tot 1,2 miljard euro. De drang om het marktaandeel blijvend te vergroten ging echter ten koste van de winstgevendheid. Terwijl de fashion webwinkel vorig jaar met 5 miljoen winst afsloot in het eerste kwartaal, wordt er nu opnieuw 15 miljoen euro verlies geleden.

Volgens co-CEO Rubin Ritter is groei de topprioriteit van Zalando. “Daarop hebben wij tijdens het eerste kwartaal gefocust, ondanks een zeer concurrentiële markt”, zegt hij. Om het marktaandeel te vergroten werd fors geïnvesteerd in distributie, leveringen en keuzemogelijkheden voor klanten. Ook werd in Duitsland een nieuwe categorie op de markt gebracht: Beauty, met schoonheidsproducten van 130 verschillende merken.

Volgens Ritter is de omzetgroei te danken aan een stijging van het aantal actieve klanten (+16,7%, tot 3,5 miljoen) en aan een hoger bestelritme. Gemiddeld plaatsten de klanten de afgelopen 12 maanden vier bestellingen (3,6 bestellingen een jaar eerder). De gemiddelde waarde van een bestelling daalde echter van 63 tot 60,3 euro.

In totaal groeide het aantal bestellingen met 27,8%, van 19,9 miljoen tot 25,4 miljoen. In die cijfers zijn de teruggestuurde producten en annuleringen inbegrepen.

De omzetgroei was het grootst buiten de DACH-zone (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland): 24,9% tegenover 16,2%. DACH en de ‘rest of Europe’ zijn nu ongeveer even groot.