Meer dan 250.000 bedrijven in Europa beheren krachtig en zorgeloos hun geldzaken dankzij de alles-in-een-oplossing van Mollie voor online en in person-betalingen. Het online betaalsysteem vereenvoudigt transacties en geeft e-commerce een duwtje in de rug. Zo is voor 9 op de 10 klanten de beschikbaarheid van hun favoriete betaalmethode essentieel bij online shoppen. Het is maar een van de vele inzichten uit het jaarlijkse onderzoeksrapport van Mollie over e-commerce in Europa in 2025. Chun Kay Tang, sales lead Belgium bij Mollie, gidst je door de resultaten en geeft er duiding bij.

Brede scope, vitale kennis

Mollie laat jaarlijks een onderzoek uitvoeren naar cijfers, trends en gedragingen in e-commerce, met name voor de landen waarin het zelf actief is. De resultaten zijn even interessant voor Mollie als de handelaars. “Kennis is cruciaal om een voorloper te blijven in onze sector, maar minstens zo essentieel voor onze klanten. Hoe meer ze weten over de markt, hoe beter ze kunnen meebewegen.  Daarom delen we de onderzoeksresultaten gratis, zelfs zonder een e-mailadres te vragen. Toegankelijkheid primeert”, aldus Chun Kay.  

In het onderzoek werden 10.000 consumenten bevraagd uit het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Ze deden minstens één aankoop tussen 19 juli en 22 augustus 2024. De verdeling tussen mannen en vrouwen is fiftyfifty, met een minimumleeftijd van 18 jaar. De grootste deelnemersgroep (31%) is tussen de 35 en de 44 jaar.

Mollie consumers NL
©

Mollie

Betaalmethoden komen ruim aan bod in het onderzoek, maar de scope is breder. Er is gepeild naar de perceptie van de economische situatie, consumentenverwachtingen, koopgedrag, noem maar op. “Dat verklaart meteen de relevantie van het onderzoek. Handelaars die deze inzichten meenemen in hun bedrijfsvoering, hebben een streepje voor. Ze krijgen concrete aanknopingspunten om hun marketing aan te scherpen en af te stemmen op verschillende landen en leeftijdsgroepen. De vergelijking tussen markten helpt om groeistrategieën te ontwikkelen. Zicht op trends is cruciaal om op veranderingen te anticiperen. En tot slot: de betaalervaring. Het mag dan al de laatste stap zijn in een webshop, het is wel de belangrijkste. Als handelaar verdien je pas als de consument heeft betaald. Wie afhaakt door drempels – traag, complex, onvoldoende keuze … – zie je zelden terug.”

Blik op Belgische markt

Een snelle blik op het rapport toont dat veel cijfers vergelijkbaar zijn met die van vorig jaar. Geen grote omwentelingen, maar eerder een bestendiging van tendensen. In het kaderstuk: belangrijke inzichten voor de Belgische markt.

Bewuster koopgedrag en groeiend duurzaamheidsbesef

We zeiden ‘geen grote omwentelingen’, maar daar horen twee ‘behalves’ bij. Hoewel Belgen minder dan gemiddeld negatief zijn over de huidige economische situatie, vertaalt die voorzichtigheid zich wel in bewuster koopgedrag. Zo zien we dat de Belgische consument prijsbewuster is ten opzichte van vorig jaar, en dat hij vaker op zoek gaat naar de laagste prijs.

Verder is het belang van gratis retour fors verminderd. Terwijl dat in 2023 voor 41% van de shoppers een sleutelfactor was, geldt dat in 2024 voor nog maar 26% – een daling van 15%. Zit het verhoogde duurzaamheidsbesef daar voor iets tussen. “Absoluut. Zeker in retail en fashion door de problematiek die de gigantische hoeveelheid gratis retours met zich brengt. We zijn het normaal gaan vinden om impulsief spullen te bestellen omdat we ze toch kosteloos kunnen terugzenden. Die worden dan dikwijls weggegooid. Tel daar de CO2-uitstoot bij van nodeloos gereden kilometers. Het besef is stilaan doorgedrongen dat dit niet meer houdbaar is. De mindset verandert. Je merkt het ook aan andere dingen zoals de Mercuriusprijs: 4 op de 10 inzendingen had te maken met duurzaamheid of tweedehands.” In het verlengde hiervan stippen we verzendingsopties aan. Sinds 21 september 2024 moeten webshops hun B2C-klanten minstens twee levermethoden bieden. Alleen de optie thuislevering volstaat niet meer. Door bestellingen te laten droppen in een pakketautomaat of een afhaalpunt, kun je de CO2-uitstoot van zendingen flink beperken. “Ik vind het een prima maatregel omdat die zowel de consument als de handelaar sensibiliseert. Je ziet dat mensen zelf initiatieven nemen op wijkniveau, bijvoorbeeld alles laten leveren bij een buur die altijd thuis is.”

Nog een lichte wijziging die we aan duurzaamheid (in de brede betekenis) kunnen linken: minder vraag naar het Buy Now, Pay Later-model. “Vermoedelijk een signaal dat mensen voorzichtiger omspringen met hun geld. In vergelijking met andere Europese markten is het BNPL-gebruik relatief laag in België.”

Prijs, verzending en check-out

Over naar kortingen en koopgedrag. 55% zoekt actief naar de laagste prijs, 52% vindt competitieve prijzen een van de belangrijkste factoren bij herhaalaankopen, 42% laat zich beïnvloeden door kortingen. Tel daar nog afnemende uitgaven bij in 2024. Hoe ga je hier als retailer mee om? “De drie key elementen zijn nog altijd prijs, gratis verzending en de juiste betaalopties in de check-out. Als je niet op prijs of gratis verzending wil concurreren, zijn er andere manieren om shoppers voor jou te winnen. Acquisitie kost meer dan retentie. Focus daar zeker op, bijvoorbeeld met een nieuwsbrief, relevante content, interessante aanbiedingen, nudges en reminders. Besteed voldoende aandacht aan je check-out. Die moet de meestgebruikte betaalmethoden bieden, en ook snel en gebruiksvriendelijk zijn. Als je te veel gegevens vraagt, schrik je mensen af. Het is misschien handig om leads te genereren, maar de shopper houdt er niet van. Heb je als handelaar een favoriete betaalmethode? Breng die dan voor het voetlicht en plaats de andere methodes wat minder opvallend.”

Trends in betaalmethoden

Mollie Betaalmethoden
©

Mollie

91% van de Belgische consumenten wil zijn voorkeursbetaalmethode kunnen gebruiken in een webshop. Bancontact is nog altijd de favoriet, maar het is essentieel om een brede keuze aan betaalopties te bieden. Zeker in een alsmaar competitievere e-commercemarkt waar voortdurend nieuwigheden opduiken op het vlak van betalingen. Een voorbeeld daarvan zijn online wallets als Apple Pay en Google Pay, al zijn die niet erg populair in België. En dan is er nog Wero, een initiatief van grootbanken dat betalingen binnen Europa makkelijker maakt. Tot nog toe werkte elk land met zijn eigen digitale betaalsysteem, terwijl je met Wero in heel Europa snel en veilig kunt betalen. “Hoe de markt ook evolueert en welke trends er ook opduiken, Mollie volgt ze op de voet. Zo kunnen we kort op de bal spelen en nieuwe betaalmethoden lanceren als daar vraag naar is.”

Het rapport is zo omvangrijk dat we niet op alle cijfers kunnen ingaan. Handelaars die zichzelf serieus nemen, doen er goed aan om erin te duiken. Elk van de trends, gedragingen en verwachtingen biedt kansen om gezond te groeien, met respect voor je eigenheid, je klanten en de samenleving.

Onderzoeksresultaten België in vogelvlucht

Economische situatie

  • 42% van de consumenten ziet de huidige economische situatie als negatief (lager dan het EU-gemiddelde van 45%).
  • 41% heeft een positieve verwachting voor de komende 6-12 maanden (stabiel ten opzichte van het EU-gemiddelde van 44%).
  • 44% verwacht meer uit te geven de komende 12 maanden (vergelijkbaar met 45% in 2023 en gelijk aan het EU-gemiddelde).

Betaalmethoden

  • De beschikbaarheid van favoriete betaalmethoden blijft essentieel.
  • Een snelle, betrouwbare check-out is cruciaal voor een positieve winkelervaring.

Consumentenverwachtingen

  • 52% vindt competitieve prijzen een van de belangrijkste factoren bij herhaalaankopen (ten opzichte van 48% EU).
  • 46% vindt gratis verzending bij herhaalaankopen prioritair (ten opzichte van 45% EU).
  • 42% wordt beïnvloed door kortingen bij het verlaten van een webshop (ten opzichte van 41% EU).
  • 35% laat zich overtuigen door e-mails van merken (ten opzichte van 34% EU).

Koopgedrag

  • 55% zoekt actief naar de laagste prijs – een stijging van 47% in 2023 (ten opzichte van 54% EU).
  • 47% doet meer onderzoek voor een aankoop, vergeleken met 43% in 2023 (zelfde als EU).
  • 46% geeft de voorkeur aan online shoppen boven fysieke winkels (ten opzichte van 47% EU).
  • 24% behoudt een balans tussen online en fysiek winkelen.

Aankoopfactoren en afhaakredenen

  • Belangrijke keuzecriteria:
    • 52%: competitieve prijzen.
    • 46%: gratis verzending.
    • Bekende en vertrouwde webshops (+14% stijging).
  • Belang van gratis retour is sterk gedaald (-15% vergeleken met 41% in 2023).
  • Transparante kosten en betaalgemak blijven cruciaal.
  • Persoonlijke aanbiedingen zoals herinneringsmails, spelen een belangrijke rol in aankoopbeslissingen.

Over Mollie

Mollie werd opgericht in 2004, heeft een 800-koppig team en bedient meer dan 250.000 bedrijven in Europa met een all-in-one-oplossing. De missie – betalingen en geldbeheer vereenvoudigen – is onveranderd gebleven. Net zoals de drijfveer: een alternatief voor de dure, complexe oplossingen en de financiële bureaucratie. Het aanbod is sinds de start fors gegroeid en omvat producten voor online, in person en terugkerende betalingen, en ook oplossingen voor check-out, invoicing, betaallinks en financiering aan bedrijven.

Mollie onderscheidt zich met een ijzersterke dienstverlening via lokale ondersteuning in de moedertaal van de klant, een gezwinde onboarding, een plug-and-play installatie en laagdrempelige integratie met andere programma’s. Verder adviseert het zijn klanten over alle mogelijkheden om shoppers op hun (koop)wenken te bedienen, en maakt het zijn kennis gratis toegankelijk.

Lees hier meer over het Europese e-commercerapport