Delhaize wil de vleessector ondersteunen door het toeleveringsmodel van rundvlees te veranderen. Zo wil de keten nauwer samenwerken met de Belgische rundveehouders, hen een extra premie bieden zodat ze een eerlijke vergoeding krijgen en in de toekomst enkel nog Belgisch rundvlees verkopen. 

De vleessector staat onder druk. Zo eten consumenten niet alleen minder vlees, maar kijken ze ook meer dan ooit naar de kwaliteit. Om de rundveehouders te ondersteunen en de kwaliteit voor zijn klanten garanderen, wil Delhaize zijn toeleveringsmodel van rundvlees omgooien. Zo wil het een structurele en langdurige relatie met de Belgische veehouders opbouwen en hen bijkomende garanties bieden om een duurzame toekomst voor de sector te verzekeren. 

Concreet gaat de keten 100% van zijn rundvleesassortiment aankopen bij Belgische rundveehouders. Op die manier zorgt Delhaize ervoor dat de Belgische veehouders een gegarandeerd constant volume kunnen verkopen en dus een stabiel perspectief hebben. Deze rechtstreekse relatie zorgt voor meer transparantie in de bevoorrading. Daarnaast biedt Delhaize ook een extra premie aan om de veehouders een eerlijke vergoeding te geven die hoger ligt dan de huidige marktprijzen. Deze samenwerking maakt ook een volledige controle mogelijk op de kwaliteit van de producten, een vermindering van de plasticverpakkingen en een verbetering van het dierenwelzijn. "Met deze nieuwe manier van werken willen we het model voor de aankoop van rundvlees veranderen en de markt beïnvloeden om een eerlijke vergoeding voor de Belgische landbouwers te bekomen", verklaart Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize. 

 "Dit is een belangrijke stap vooruit voor de landbouw in ons land", aldus de Waalse minister van Landbouw Willy Borsus. "Onze landbouwproducten zijn van onmiskenbare kwaliteit. Bovendien is de consument steeds meer geïnteresseerd in lokale producten. Een dergelijk partnerschap versterkt op een zeer positieve manier het beleid dat we voeren op het gebied van korte keten en een eerlijke vergoeding voor onze lokale producenten. Er is een belangrijke rol weggelegd voor de distributiesector.” 

Delhaize is een historische partner van de Belgische landbouwers. De voorbije jaren lanceerde de keten tal van initiatieven ten voordele van de sector (Beter voor Iedereen-varkensvlees, Biomilk…). Bovendien is 70% van het assortiment van Delhaize Belgisch. Zo verkoopt de supermarktketen bijvoorbeeld 100% biologische en conventionele eieren, 95% verse en UHT-melk, maar ook varkensvlees en rundsvlees (100% Belgisch Biologisch Rundvlees)). Goed voor een investering van 3 miljard euro per jaar in de lokale productie.