De winkelstraten in Vlaanderen en Brussel lopen leeg. In vergelijking met 2009 zijn er maar liefst 9.703 winkels minder, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus. Er blijven iets meer dan 54.000 winkels over.

E-commerce zorgt ervoor dat de winkelstraten leeglopen. Het zwaarst getroffen zijn de stads- en dorpcentra, die 17 procent van hun winkels zagen verdwijnen. Dat is mee te verklaren doordat langs drukke invalswegen nieuwe winkels verschenen. Vooral de mode- en elektrowinkels sloten de deuren. In totaal verdwenen de afgelopen tien jaar meer dan 2.200 kleding- en modewinkels. De grootste procentuele daling zit bij de talrijke elektrozaken die de afgelopen jaren de deuren sloten. Liefst 35 procent van de winkels in die sector ging verloren. Dat blijkt uit cijfers van Locatus waarover De Tijd bericht.

De belangrijkste reden voor de afname is de e-commerce. Bol.com, Coolblue en Zalando zetten Vlamingen en Brusselaars aan tot online kopen. Vooral bij kledij en elektronica heeft dat een grote impact. Daarnaast zijn er meer goedkope ketens zoals Primark, Lidl en Action, die de concurrentie tot sluiting van winkels dwingen. Spelers als Mexx en M&S Mode gingen failliet. Het zorgt ervoor dat de winkelleegstand groeit. Tien jaar geleden stonden 57 per 1.000 winkelpanden leeg, vandaag is dat 99 per 1.000. Grote ketens als MediaMarkt en Zara winnen terrein ten koste van zelfstandigen. Het percentage winkels van ketens in Vlaanderen en de hoofdstad steeg de voorbije tien jaar van 17 naar 24 procent.