Eezym-schoonmaakproducten zijn efficiënt dankzij de werking van hun bestanddelen: enzymen, 100% hernieuwbare en biologisch afbreekbare ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Deze Belgische milieuvriendelijke producten voldoen aan de dagelijkse behoeften in het huishouden.

De markt voor schoonmaakproducten wordt gekenmerkt door een paradox. Het overgrote deel van de rekken staat vol chemische schoonmaakmiddelen, die vaak schadelijk zijn voor het milieu en de gezondheid van de consumenten. De ruimte voor natuurlijke producten blijft daarentegen vrij beperkt en vaak is er geen keuze uit verschillende merken voor milieuvriendelijke alternatieven. Het Belgische bedrijf Realco uit Louvain-La-Neuve, met een degelijke expertise in B-to-B, biedt een hoogwaardige oplossing voor de consumenten met een echte ecologische meerwaarde: Eezym. Cindy Hairson, product manager bij Eezym, legt uit: “De enzymen – natuurlijke, niet-levende organismen – verknippen en lossen het vuil op in microdeeltjes. Je moet dus veel minder wrijven en de reiniging gaat veel dieper en verloopt veel sneller.” Het Eezym-productgamma is bestemd voor huishoudelijk gebruik en probeert zo goed mogelijk in te spelen op de dagelijkse noden, met producten voor de keuken, de vaatwas, de wasmachine, vloeren en, vanuit de visie van “homedetox”, meteen ook leidingen en septische putten. Op basis van bevindingen in de voedingsindustrie werkt Eezym aan innovatie, zoals in het geval van de drink- en thermosflessenreiniger, die de ontwikkeling van bacteriënnesten voorkomt. Cindy Hairson vervolgt: “Eezym bevat enkel producten van plantaardige, minerale of microbiële oorsprong. Er is dus geen negatieve impact voor de gezondheid van de consumenten en evenmin voor de planeet. Bovendien zuiveren de Eezym-producten die na gebruik in de leidingen terechtkomen ook het water van onze waterlopen.” Om dat engagement voor het milieu te beklemtonen en in te zetten op volledige transparantie, dragen de Eezym-producten het Ecocert-label, want dat garandeert de traceerbaarheid, van bij de aankoop van bestanddelen tot aan de verkoop.

“We werken aan voorlichting”

Voortbouwend op die troeven heeft Eezym sinds de oprichting van het bedrijf vijf jaar geleden geleidelijk aan zijn plaats veroverd. Eezym-producten zijn vandaag beschikbaar in de supermarkt, en ook in doe-het-zelfzaken, tuincentra, biowinkels en online-verkoopkanalen. 

Vanessa Deneyer, brand development manager bij Eezym, vertelt: “We hebben vandaag nog heel veel werk op het vlak van voorlichting, zowel bij het publiek als bij de inkopers. We moeten immers uitleggen hoe het komt dat enzymen echt doeltreffend werken en hoe zij een positieve impact hebben op het milieu.” Zij voegt er nog aan toe: “Volgens een onderzoek* van vorige zomer menen negen van de tien Belgische consumenten dat een milieuvriendelijk schoonmaakproduct even doeltreffend is als een klassiek product. Het natuurlijke karakter is het derde belangrijkste criterium na de prijs en de efficiënte werking bij de aankoop van schoonmaakmiddelen! De markt lijkt dus klaar!”

Luk Van den Berghe, sales director bij Eezym, betreurt dat de markt nog te vaak wordt “gemonopoliseerd door bedrijven die chemische, en dus giftige, producten aanbieden”. Hij vervolgt: “De geloofwaardigheid van het merk Eezym is vooral te danken aan de deskundigheid van Realco, ons moederbedrijf dat hygiëneproducten op basis van groene chemie ontwikkelt, produceert en verkoopt. Als retailers echt willen werken aan meerwaarde voor het milieu, moeten ze een oplossing aanbieden die voldoet aan de verwachtingen van de consument.” 

Eezym in een nieuw kleedje!

Eezym
©

Realco

Volgend voorjaar krijgen de Eezym-producten een nieuwe look, die ook zal terug te vinden zijn op de flacons (bidons en potten) van gerecycleerd en recycleerbaar plastic. “Die rebranding biedt ons de kans om niet alleen aandacht te vragen voor ons natuurlijke aanbod via ons vernieuwde logo met zijn twee groene blaadjes die prominenter aanwezig zijn, maar ook om de productbelofte visueel te verduidelijken”, verklaart Vanessa Deneyer. “We blijven gebruikmaken van onze turquoise kleur en bevestigen tegelijk onze Belgische roots.”

*Benchpack-onderzoek – Listen – augustus 2023

Meer info?

Wilt u meer weten over Eezym: www.eezym.com 

Klik hier!