De coronacrisis zorgt ervoor dat e-commerce een duik neemt in ons land. Dat is vooral te wijten aan onder meer reis- en evenementensector die compleet is stilgevallen. Vlaanderen werd zwaarder getroffen dan Wallonië, blijkt uit de BeCommerce Market Monitor.

De invloed van de coronacrisis op de online uitgaven van Belgen was in het eerste kwartaal van 2020 duidelijk merkbaar, blijkt uit de eerste kwartaalcijfers van de BeCommerce Market Monitor, marktonderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK in opdracht van BeCommerce en met de steun van PostNL en de Nationale Loterij. Het totale aantal online uitgaven daalde met 8% naar 2,7 miljard euro. Opvallend: Vlaanderen werd veel zwaarder getroffen dan Wallonië en Brussel. Dat de sector in het geheel harde klappen kreeg, is volledig te wijten aan de online dienstensector zoals de reis- en evenementensector die compleet is stilgevallen. De aankoop van producten steeg daarentegen met bijna een vijfde. 

Eerste daling

Voor het eerst sinds de start van de Market Monitor-metingen is er een daling in de online uitgaven van de Belgen. Waar er de afgelopen jaren steevast een groei was van ongeveer 7% per jaar, gaat het nu om een daling van 8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, een daling van 235 miljoen euro en meteen ook de eerste daling die de Market Monitor waarneemt. Daarmee scoort de sector 15% lager dan verwacht. De Belg kocht in het eerste kwartaal van 2020 nog ter waarde van 2,7 miljard euro.

Meer online shoppers

Nochtans vonden veel meer consumenten hun weg naar het online shoppen: met 7,5 miljoen online shoppers dit kwartaal is er opnieuw een stijging van 2% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2019, wat zich vertaalt in 117 duizend consumenten die voor het eerst e-commerce ontdekken. De bevraging leert dat 4 op de 10 consumenten meer online gewinkeld hebben, wat ook merkbaar is in het totale aantal online aankopen, dat steeg tot 28 miljoen. Bovendien is 10% van de consumenten nu reeds overtuigd dat hij/zij nog meer zal online shoppen na de coronacrisis. De nieuwe consument heeft een vrouwelijk en Vlaams profiel met een leeftijd tussen 34 en 44 jaar.