De Duitse concurrentieoverheid (Bundeskartellamt) startte gisteren een procedure tegen Amazon. Volgens haar maakt de Amerikaanse groep misbruik van haar dominante positie in haar relatie met ‘derde verkopers’ op haar marktplaats amazon.de.

"Amazon is tegelijk de grootste online retailer en veruit de grootste online marktplaats in Duitsland. Veel detailhandelaren en fabrikanten zijn voor hun online verkoop omwille van haar bereik aangewezen op de Amazon-marktplaats. Maar Amazon fungeert ook als een soort ‘poortwachter’ naar zijn klanten toe”¸ zegt het Bundeskartellamt. Amazon zou die dubbele rol misbruiken om de handelaars die op de marktplaats actief zijn, te benadelen. Er zijn al veel klachten ontvangen, zodat nu onderzocht wordt of ze terecht zijn.

Het onderzoek spitst zich onder andere toe op een aantal gevallen waarin Amazon de accounts van derde verkopers blokkeerde of zelfs schrapte. Dat zou op ondoorzichtige wijze zijn gebeurd. Daarnaast worden sommige bepalingen in de contracten tussen de verkopers en Amazon onder de loep genomen.

Eerder dit jaar begon ook de Europese Commissie een onderzoek naar Amazon, maar dat richt zich vooral op de wijze waarop het Amerikaanse bedrijf verkoops- en transactiegegevens verzamelt en gebruikt.

Amazon domineert de markt van de e-commerce in Duitsland overduidelijk. Met een omzet van ruim 8,8 miljard (2017) heeft de Amerikaanse groep bijna een derde van de Duitse markt in handen, die ongeveer 30 miljard euro groot is (alleen fysieke goederen).  Amazon is drie maal groter dan de nummer 2, Otto (3 miljard in 2017) en zelfs acht maal groter dan Zalando (1,3 miljard).