Afgelopen donderdag vond de eerste gratis webinar plaats van Gondola Society met topexpert Rik Vera van Nexxworks. Had u geen tijd om erbij te zijn? Geen probleem. Wij geven u een overzicht van de drie belangrijkste feiten.

Focus op lokaal

Nu consumenten door de coronacrisis meer online moeten shoppen, hebben ze meer nood aan duidelijkheid en een houvast. Ze hechten meer belang aan échte dingen, willen meer transparantie en vertrouwen, verkiezen zo weinig mogelijk tussenpersonen en willen dat er daarnaast aandacht uitgaat naar de planeet. Daarom moeten retailers volgens Rik Vera nog meer dan voordien focussen op lokale producten, want hier liggen zeker kansen voor het grijpen.

Wat na de coronacrisis?

Op dit moment is het alle hens aan dek om de coronacrisis zo goed mogelijk door te komen. Supermarkten draaien overuren en non-foodwinkels proberen er alles aan te doen om hun omzet niet helemaal te zien wegzakken. Maar wat na de crisis? Volgens Rik Vera is het ook cruciaal om over die vraag na te denken.

Eerst en vooral moeten bedrijven ermee rekening houden dat het pre- en post-coronatijdperk er helemaal anders zullen uitzien, inclusief de consument.  Die zal volgens hem nog meer self-centered en online verbonden zijn, maar gaat ook op zoek naar gelijkgezinden, heeft meer nood aan on demand-producten en echtheid, maar heeft bijvoorbeeld ook meer aandacht voor een duurzamere wereld omdat hij nog bewuster gaat leven. En die veranderingen, vragen natuurlijk ook een aanpassing in de strategie en aanpak van de bedrijven. Enkele tips van Rik Vera? Maak van je klanten je ambassadeurs en laat hen promo voeren voor je bedrijf. Of ga juist heel persoonlijk te werk om hen te benaderen. Nog een goeie tip? Focus nog meer dan ooit op de juiste klantenervaring: wees snel, maak het gemakkelijk voor de klant, wees toegankelijk, hou het simpel en probeer de klant te verleiden.

Klaar voor het onverwachte

Rik Vera benadrukte tot slot nog hoe belangrijk het is voor bedrijven om klaar te zijn voor de toekomst. In dit geval niet alleen voor het post-coronatijdperk, maar evengoed voor alle andere moeilijkheden die zich in de toekomst aandienen. Zijn tip: denk groot, begin klein en wees snel. En zorg er in de toekomst voor dat je 10% van je tijd bezig bent met overmorgen, want het komt soms sneller dan je denkt. En niemand houdt ervan om voor onaangename verrassingen te komen staan, zoals blijkt uit de coronacrisis.

Veronique Goossens

Veronique Goossens, Chief Economist bij Belfius, geeft komende donderdag haar visie op de retail en de coronacrisis tijdens onze tweede gratis webinar. Benieuwd? Schrijf je dan snel in! Afspraak op donderdag 2 april om 15u30!

Klik hier!