“Als je wil groeien met je bedrijf, dan is marketing een must”, zegt Mieke Fassart, Partner Marketeer bij Klarna, een van de meest waardevolle private start-ups ter wereld. Op woensdag 15 juni geeft ze mee de inspirerende Gondola Academy-opleiding rond marketing, specifiek voor spelers in de e-commerce. Nieuwsgierig? Dan is er goed nieuws: je kan je nog inschrijven.

“Marketeers gebruiken vaak de paden zoals social ads en Google Display om hun doelstelling te bereiken. Maar ‘slapende reuzen’ zoals retail media networks zijn nog niet top-of-mind om consumenten te activeren”, zegt Mieke Fassart van Klarna, opgericht in 2005. Het van oorsprong Zweedse bedrijf is een schoolvoorbeeld van hoe je slim aan de slag kan gaan met marketing. “Klarna heeft een groot netwerk met meer dan 150 miljoen consumenten wereldwijd, die continu gevoed worden met unieke content. Naast een betaalmethode is Klarna dus ook een shoppingplatform, waar de consumentenbeleving centraal staat. We richten ons op een shoppingervaring die inspireert, het vertrouwen versterkt, conversie boost en waar je als consument graag terugkomt”, schetst de Partner Marketeer. 

Wat doen retailers volgens u nog te vaak verkeerd op het vlak van marketing?

In elk gesprek met een retailer vraag ik naar de marketingdoelstelling en de daarbij horende KPI’s. En ik vraag door, want vaak ligt die doelstelling niet in lijn met de KPI’s die het succes van de campagne bepalen. Zo gebeurt het dat een retailer mikt op merkbekendheid, maar is de KPI conversie. In dat geval gaat er dus aan de basis wat mis. Mijn advies is om allereerst goed na te denken wat je doelstelling echt is en daar ook meteen de juiste KPI’s aan te koppelen. Heb je als doelstelling merkbekendheid? Mik je KPI’s dan op bereik. Wil je eerder dat consumenten jouw merk overwegen? Denk dan aan kliks. Is jouw doelstelling conversie? Dan is een goede KPI om succes te meten de stijging van je aantal bestellingen.

Waarom is marketing belangrijk voor onder meer webshops?

Als je wil groeien met je bedrijf, dan is marketing een must. Door verschillende marketingstrategieën in te zetten, leer je wat werkt om je doelgroep te bereiken, te laten terugkomen en om nieuwe klanten aan te trekken. Durf te experimenteren met andere kanalen. Als je klein start, kan je in mijn ogen geen fouten maken. Het gaat om klein proberen, leren wat werkt, optimaliseren, en dan pas opschalen. 

Wat zal u vooral bespreken tijdens de Gondola-opleiding ‘E-commerce marketing to boost your traffic’?

We keren samen eerst terug naar de basis. Hoe laat je jouw webshop groeien door slim na te denken over je doelstellingen, KPI’s en doelgroep? Ik vertel je hoe je dat alles samenbrengt tot een strak mediaplan, maar ook dat je activatie daar niet eindigt. Ik hou het graag luchtig met veel succesvolle, internationale praktijkvoorbeelden en concrete tips. Die doen je vingers jeuken om meteen aan de slag te gaan met het boosten van jouw onlineverkoop!

Wie is Mieke Fassart?

Mieke Fassart studeerde af als communicatiemanager en werkte tien jaar bij internationale corporates voor A-merken zoals Lee, Wrangler en Philips Hue. Ze leerde er de kneepjes van brand marketing en PR. Sinds kort maakte ze de overstap naar de van oorsprong Zweedse betaaldienst Klarna, een van de meest waardevolle private start-ups ter wereld. Als een van de wereldwijd 100 Partner Marketeers helpt ze ambitieuze merken hun e-commerce doelstellingen te bereiken door middel van impactvolle marketingcampagnes. “We zijn een sterk team dat proactief kennis deelt, zodat we onze meer dan 400.000 retailerpartners op de best mogelijke manier kunnen adviseren en ondersteunen bij de verdere groei van hun onderneming. Deze co-branded marketingcampagnes variëren van het inzetten van de Klarna communicatiekanalen, een influencer livestream, tot zelfs een fysieke Klarna branded pop-up store.”

Meer info?

Bent u benieuwd naar de opleiding ‘E-commerce marketing to boost your traffic’ met Mieke Fassart en drie andere sprekers op woensdag 15 juni? Schrijf u dan snel in! 

Klik hier!