Delhaize-klanten mogen vanaf deze maand gepersonaliseerde enveloppen in hun brievenbus verwachten. Een primeur. De groep werkt daarvoor samen met Group Joos, een grafisch bedrijf uit Turnhout. Via ver doorgedreven data driven marketing op grote schaal hoopt de retailer het aankoopgedrag van consumenten te beïnvloeden en de customer loyalty te verhogen. 

Al enkele jaren krijgen Delhaize-klanten gepersonaliseerde couponboekjes in hun brievenbus met daarin specifieke productaanbiedingen en spaarpunten gekoppeld aan hun eigen aankoopgedrag en klantenprofiel. Dat is op zich niets nieuws, maar nu wil Delhaize nog een stapje verdergaan in het personalisatieproces en pakt de retailer sinds deze maand uit met gepersonaliseerde enveloppen. Op die manier wil de retailer zijn communicatie al van bij het openen in het oog laten springen. Al hoopt de retailer dankzij die ver doorgedreven data driven marketing op grote schaal vooral het aankoopgedrag van de consumenten te beïnvloeden en hun customer loyalty te verhogen.  

Hogere Return On Marketing Investment

Om het hele personalisatieproces goed te laten verlopen werkt Delhaize samen met het grafische bedrijf Group Joos uit Turnhout dat ook instaat voor de gepersonaliseerde couponboekjes van de keten. “Wij beschikken over een aangepaste envelopeermachine van het merk Kern die voorzien is van inkjet printkoppen voor het in full colour printen en personaliseren van blanco enveloppen en dit tegen een productiesnelheid tot 22.000 enveloppen per uur”, verduidelijkt CEO Alex Joos van Group Joos. 

De voordelen? “Enerzijds biedt de personalisatiemogelijkheid een hogere Return On Marketing Investment (ROMI), anderzijds ook een kostenvoordeel voor onze opdrachtgevers. Er dienen immers geen voorraad- en opslagkosten voor bedrukte enveloppen voorzien te worden”, vervolgt Alex Joos. “Group Joos is één van de eerste bedrijven in Europa die met dit hoogvolume Kern-systeem, voorzien van DJM-inkjet printkoppen, een volledige ‘White Paper Factory’-configuratie heeft uitgewerkt."

Gepersonaliseerde postzegel

En dat is niet alles. Ook aan een gepersonaliseerde postzegel werd gedacht. Ter verduidelijking, mailings die op industriële wijze worden geproduceerd, hebben geen opgekleefde postzegel maar een aangepast gedrukte ‘PB-kader’. Sinds enkele jaren krijgen bedrijven de kans van bpost om zelf hun eigen postzegel te ontwerpen. Een element dat Delhaize nu nog sterker kan uitwerken dankzij de samenwerking met Group Joos.