Delhaize lanceert een nieuwe getrouwheidskaart – de SuperPlus kaart - en een nieuwe app. De promoties gaan van 5% tot 15% op 5.000 producten met een Nutri-Score van A of B. Op jaarbasis kan een gezin 360 euro besparen op gezonde voeding.

De voorbije dagen waren er her en der al borden te zien waarop ‘Delhaize is niet de goedkoopste’ stond. In een markt waar de concurrentie heel scherp is en koopkracht steeds meer op de voorgrond schuift, stuurt Delhaize zijn imago bij en zet het in op een meer gezonde voeding. De campagne draait rond een nieuwe getrouwheidskaart en een nieuwe app. Het spaarsysteem met de SuperPlus kaart is in de eerste plaats digitaal, ook al verdwijnt de fysieke kaart niet. Er kunnen nog altijd punten verzameld worden, die een cheque van 5 euro kunnen opleveren. Sparen gebeurt voortaan flexibeler. Via de applicatie kunnen klanten coupons creëeren om een specifiek product te bekomen.

Klanten beslissen wat er met hun data gebeurt: zij die bereid zijn meer gegevens ter beschikking te stellen, krijgen meer promoties aangeboden per mail. Het is mogelijk om uit te wisselen met kortingen bij partners van Delhaize, zoals bijvoorbeeld Bol.com vanaf november. De promoties verschillen van 5 tot 15% op 5.000 producten met een Nutri-Score van A of B en gaan in vanaf oktober. Leden van de Super-club krijgen in de winkel ook extra kortingen. Zo kan een korting van 20% voor hen 30% worden. "De prijs in de winkel is voor leden de maximumprijs", aldus Xavier Piesvaux, ceo van Delhaize. Er is een digitale kiosk waar ze alles bij elkaar kunnen vinden. Klanten kunnen ook een profiel bijhouden van hoeveel gezonde producten ze kopen. Het is de overtuiging van Delhaize dat het tijdperk van de lage prijzen voorbij is en dat de klemtoon ligt op betere koopkracht. "76% van de consumenten associeert de Nutri-Score vandaag met Delhaize", aldus Piesvaux.

Volgens Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, is de zet van Delhaize een gamechanger. “Dit is extreem ambitieus en zal de Belgische voedingsconsumptie door elkaar schudden. Ook de horeca en consumptie buitenshuis zullen hierdoor geraakt worden: de Belgen gaan geen twee keer eten. Delhaize neemt niet alleen een nieuwe positie in de retail in, maar in de voedingsconsumptie in het algemeen. Het wil de goedkoopste zijn in gezonde voeding, de drempel naar gezonde voeding zo veel mogelijk verlagen. Hiermee duwt Delhaize andere retailers van zijn speelterrein, en positioneert zich sympathiek naar koopkrachtige consumenten. Niet toevallig diegene die op gezondere voeding focussen.” Is dit een duurzaam  antwoord op gezond consumeren? Op korte termijn helpt het de koopkracht van de consument, maar op lange termijn ontneemt het waarde in de markt. En voor een economische transitie van landbouw, voedingsindustrie en retail is economische waarde nodig.” Net vandaag pakken ook de maaltijdcheque-actoren uit met een initiatief om de horeca maar ook de koopkracht van de consument te ondersteunen.