Delhaize biedt momenteel 2.300 bedrijfsfietsen aan haar medewerkers aan. Daarbij gaat het zowel om traditionele als elektrische fietsen. Op die manier probeert het bedrijf haar personeel te stimuleren om op een duurzamere manier naar het werk te komen en wil het de globale CO²-uitstoot van het bedrijf verminderen.

2.300 fietsen, zoveel tweewielers van Delhaize rijden er op dit moment rond in België. De retailer startte het proefproject in 2012 en telt na 7 jaar het hoogst aantal bedrijfsfietsen aangeboden door een bedrijf in België. Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit wil Delhaize dit succesvol project in de kijker plaatsen en andere medewerkers en bedrijven inspireren om gelijkaardige initiatieven te lanceren.

Traditionele en elektrische fietsen

Zowel de medewerkers in de winkels, distributiecentra als het hoofdkantoor kunnen een gratis bedrijfsfiets aanvragen. Voorwaarde is wel dat minstens 60 % van het woon-werkverkeer met de fiets gebeurt. Voor mensen die binnen een straal van 10 kilometer van de tewerkstellingplaats wonen, wordt een conventionele fiets aangeboden. Personeel dat verder dan 10 kilometer woont, kunnen beroep doen op een elektrische fiets. Daarnaast ontvangen de mensen ook alle nodige attributen om zich veilig en beschermd op de openbare weg te begeven (fluovestje, regenvest, pomp,…)

Globale CO2-uitstoot verminderen

Met dit initiatief wil Delhaize in de eerste plaats de globale CO2-uitstoot van het bedrijf verminderen. Het merendeel van de medewerkers van de winkels woont binnen een straal van 5 kilometer rond de winkel. "Meer mensen op de fiets betekent minder wagens op de weg en dus minder CO². Tegen 2021 wil Delhaize CO²-neutraal zijn, dus dit soort initiatieven dragen daar zeker toe bij”, verklaart het bedrijf. Ook het gezondheidsaspect speelt hier aangezien lichaamsbeweging deel uitmaakt van een gezondere levensstijl.

Geïntegreerde mobiliteitsaanpak

Het concept van de bedrijfsfietsen maakt deel uit van een geïntegreerde aanpak om op die manier een groot mogelijke impact te creëren, zowel via het personeel als via de eigen activiteiten. Zo ondersteunt Delhaize ook carpooling om zoveel mogelijk personeelsleden samen naar het werk te laten rijden.

“Op het niveau van de activiteiten bekijkt Delhaize permanent om bijvoorbeeld haar transport efficiënter en duurzamer te laten verlopen”, meldt het bedrijf. Zo maakt Delhaize onder meer gebruik van dubbeldektrailers, geluidsarme nachttransporten, vervoer per trein en water en test het ondermeer het beleveren van de Brusselse stadswinkels per fiets. Voor de bevoorrading van haar Fresh Atelier verkooppunten in Brussel heeft Delhaize een samenwerking met Urbike. Vandaag wordt reeds Fresh Atelier Ravenstein met een fietskoerier beleverd voor droge voeding en dranken. Binnenkort wordt een stedelijke hub in Brussel in gebruik genomen om ook de andere Brusselse Fresh Ateliers te bevoorraden. Met die hub zullen ook de verse producten voor de Fresh Ateliers via een fietskoerier aangeleverd worden. Op deze manier slaagt Delhaize erin de nu al moeilijke mobiliteit in Brussel te ontlasten.

Al die initiatieven moeten uiteindelijk bijdragen tot een duurzamere, veiligere en meer efficiënte mobiliteit. “En als Delhaize hier tegelijkertijd haar CO²-uitstoot mee kan verlagen, dan slaan we twee vliegen in één klap”, besluit het bedrijf.