De totale omzet van verse producten kwam in 2022 1,6% hoger uit dan in 2021 en 13,9% hoger dan in 2019. Bij de aankoopkanalen van verse voeding is hard discount (Aldi en Lidl) in 2022, voor het zoveelste jaar op rij, de grote winnaar. Dit blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het aankoopgedrag volgt van 6.000 Belgische gezinnen en uit de iVox/VLAM-consumptietracker die het consumptiegedrag van 7.300 Belgen in kaart brengt.

Corona en inflatie beïnvloeden sterk onze aankopen voor thuisverbruik

Thuis bleef ook in 2022 de belangrijkste consumptieplaats voor voeding maar de consumpties in de horeca stegen vorig jaar tot boven het niveau van voor corona. 2022 was een jaar zonder horeca-lockdowns waardoor dit kanaal meer bezoekers kon aantrekken (+5%). Vooral in de snelle bistro’s, in de zomerbars en op de terrassen van de cafés werd er meer geconsumeerd.