Het einde van het jaar nadert en dus ook de sinterklaas- en speelgoedperiode. Na een eerste blik op de trends in de speelgoedcategorie bij DreamLand, ToyChamp en Cora, lees je hier wat Jouets Broze en Fox & Co in petto hebben.

"Onze website is onze 25ste winkel”

Slecht nieuws voor kinderen. Jouets Broze, een speelgoedretailer uit Luik, stopt met de verdeling van zijn speelgoedcatalogus. Op die manier wil de keten kosten besparen, de distributie optimaliseren en vooral het milieu beter respecteren. "We zagen een toename van het aantal klanten dat de instellingen van hun loyaliteitsprogramma wijzigde om alleen de online catalogus te raadplegen”, legt Cédric Haleng, marketing directeur bij Jouets Broze, uit. “Daarbij komen ook het IT-aspect, de digitale evolutie en het ecologische en economische aspect. De speelgoedmarkt is de afgelopen twee jaar licht gedaald in volume en we moeten ons richten op de essentie.” De catalogus blijft wel nog steeds beschikbaar in de 24 winkels van het bedrijf. Volgens Cédric Haleng was deze beslissing verrassend voor sommige klanten, maar begrijpelijk voor de meesten. Tegelijkertijd groeit het aantal bezoekers en de bestellingen op de website van Jouets Broze, wat de beslissing om fysieke catalogi te bannen alleen maar bevestigt. "Onze website is onze 25ste winkel. Symbolisch kunnen we het meetellen aangezien het overeenkomt met een gemiddelde winkel", vervolgt Cédric Haleng. “We hebben veel positieve berichten gehad die ons steunen in onze aanpak en het ook heel goed vonden. En we krijgen veel mensen in de winkel die de catalogus komen ophalen", voegt hij eraan toe. Des te meer reden om de winkel binnen te lopen, vooral nu de feestdagen naderen.

Ondanks de lichte daling in de speelgoedsector hoopt Jouets Broze op koers te blijven, gezien de algemene toestand van de markt. "De markt staat begin november op ongeveer min 9% sinds het begin van het jaar”, legt Haleng uit. "We zijn praktisch in evenwicht." Volgens Jouets Broze heeft de speelgoedmarkt ook te lijden onder de gevolgen van het dalende geboortecijfer. Cédric Haleng gelooft dat zodra het geboortecijfer onder de 1% zakt, de markt direct wordt beïnvloed. Dit is een fenomeen waar spelers in de speelgoedmarkt elk jaar mee te maken hebben en waar ze natuurlijk geen controle over hebben.

"We verwachten een goed seizoen"

Frédéric Henrotte, een van de drie partners van de Belgische keten Fox & Co, relativeert de onzekerheden op de huidige markt. "Vorig jaar in november was er veel onzekerheid op de energiemarkt. Het is waar dat er oorlog is in Oekraïne en het Midden-Oosten, maar over het algemeen hebben de mensen in België hun koopkracht teruggewonnen dankzij de indexering en is er minder onzekerheid over de energiemarkt", zegt hij.

Fox & Co blijft hoe dan ook optimistisch over de sinterklaas- en kerstperiode: "We denken dat kinderen verwend zullen worden, dat de sinterklaas- en kerstfeestjes met familie zullen plaatsvinden en dat mensen er over het algemeen van zullen willen genieten. Dus we verwachten een goede eindejaarsperiode. De markt - alle spelers meegerekend - behaalt immers grofweg 40% van zijn omzet in november en december.” Voor Fox & Co is het de categorie ‘bouwpakketten’ die eruit springt, met het merk Lego op kop. "Lego is momenteel een merk dat het heel goed doet, in tegenstelling tot Playmobil, dat het moeilijker heeft", legt Frédéric Henrotte uit, die er ook aan toevoegt dat bordspellen en puzzels het ook goed blijven doen. De categorie speelgoed voor oudere kinderen of "Kidults" scoort het best. Dit in tegenstelling tot het ‘outdoor’ segment, dat te lijden heeft onder het slechte weer deze zomer, de verandering van de schoolkalender en de naderende winter.

De keten opende onlangs ook een nieuwe franchisewinkel in Oostende in oktober. "Het was onze eerste franchisenemer in Vlaanderen en het gaat heel goed. De resultaten hebben onze verwachtingen overtroffen", besluit Frédéric Henrotte enthousiast.