“Importproducten krijgen niet alleen veel aandacht van influencers op TikTok of Instagram, maar bieden ook een echte meerwaarde in de afdeling met ‘impulsproducten’, doordat ze jonge consumenten verleiden”, vertelt François Plunus, managing director bij Trendy Foods. 

In de winkels is een nieuwe trend aan een opmars bezig, aangedreven door influencers op sociale media. Waar gaat het eigenlijk om? 

We hebben het hier over producten als Bubble Tea, mochi’s, Prime-sportdranken, Takis-chips of zelfs in België onbekende versies van Fanta of M&M’s-melkdranken, die uit het buitenland komen. Het gaat niet om een volwaardige categorie op zich, maar om producten die door ons één voor één rechtstreeks worden gekozen en ingevoerd. Over het algemeen gaat het om hartige en zoete kruidenierswaren en om dranken. We kunnen die producten duidelijk onderscheiden van die uit de klassieke impulsafdeling en meestal stellen wij de winkels dan ook voor om een specifieke plaats te voorzien voor importproducten. We bieden ook aan om die afdeling van A tot Z te beheren, gezien de bijzondere levenscyclus van die producten. Sommige zijn immers maar een paar maanden te koop, maar die verkooptijd kan ook worden verlengd als het product in de smaak valt bij de consumenten en dan een vast product in het aanbod wordt. 

Importproducten worden verkocht tegen een prijs die 20% hoger ligt dan gelijkaardige producten van A-merken.

François Plunus
Managing director bij Trendy Foods

In welke zin bieden die producten een toegevoegde waarde? 

Sinds de gezondheidscrisis is de verkoop van dergelijke artikelen exponentieel gestegen, met een jaarlijkse omzetgroei van 35%. Ze trekken dan ook de aandacht van de consumenten - vaak jongeren (van 16 tot 25 jaar), die actief zijn op de sociale media. Die leeftijdsgroep koopt die producten meestal omdat ze in de mode zijn of uit nieuwsgierigheid en de prijs vormt voor hen niet het belangrijkste criterium. Die producten worden verkocht tegen een prijs die 20% hoger ligt dan gelijkaardige producten van A-merken. Dat kan de winkeliers een ruimere marge bieden. Bovendien hebben die artikelen niet zoveel last van concurrentie, doordat ze niet op nationale schaal worden verdeeld. Een winkel die ruimte voorziet voor dergelijke producten, kan een specifieke bestemming worden, omdat consumenten die op zoek zijn naar dit type artikelen er regelmatig over de vloer komen om nieuwigheden te leren kennen.

Welke rol speelt Trendy Foods  bij de verkoop van dergelijke producten? 

Trendy Foods neemt het volledige proces op zich. De retailers vinden het meestal moeilijker om trends te volgen of er snel genoeg op in te spelen, zowel op het vlak van sourcing als van logistiek. Soms is het voor hen ook niet gemakkelijk om te beslissen wanneer ze een product in de rekken moeten plaatsen of moeten weghalen. Bij Trendy Foods selecteren wij dan ook de producten en stellen we een hyperdynamische planning op (voor ‘in’ en ‘out’) met het nodige POS-materiaal om de producten maximaal in de kijker te plaatsen. De vertegenwoordiger die gewoonlijk in dat verkooppunt komt, beheert het aanbod en de merchandiser komt de producten brengen. De uitbater van de winkel hoeft zich uiteindelijk om niets te bekommeren. Vooraf zorgt Trendy Foods er ook voor dat het product kan worden ingevoerd. We winnen inlichtingen in bij het FAVV en andere wettelijke instanties om bijvoorbeeld te kunnen garanderen dat ze geen door de Europese Unie verboden ingrediënten bevatten. We zorgen ook voor verklaringen en laboratoriumtests voor bepaalde producten die bepaalde vitamines bevatten of specifieke mededelingen op hun verpakking hebben staan, zoals vaak het geval is bij energiedranken bijvoorbeeld. 

Trendy Foods, produits d'imports
©

Trendy Foods

Hoe kiest u die producten? 

Ons team van zestig verkopers, die dagelijks aanwezig zijn op het terrein, koppelen informatie terug, met name via een intern enquêteplatform. Ook ons marketing- en grafisch team speurt voortdurend naar trends op het internet en we hebben één persoon die verantwoordelijk is voor de sourcing van importproducten. Verder luisteren we naar de consumenten die in een winkel naar het een of andere product komen vragen. 

In welke mate zijn importproducten complementair aan de traditionele impulsafdeling? 

Bij Trendy Foods zien we dat de check-outomgeving – de traditionele zone voor impulsaankopen – nog altijd heel bemoedigende resultaten oplevert. We stellen ook vast dat de historische referenties omwille van die strategische locatie domineren in de omzet. Omdat er in die zone maar beperkte mogelijkheden voor innovatie zijn, geven wij er de voorkeur aan om de ruimte voor importproducten in die buurt te voorzien, om te kunnen genieten van hetzelfde aanzuigende effect. Op die manier bieden we een volledige service voor het beheer van die twee specifieke zones, die voor extra dynamiek zorgen in de winkels en aanzienlijke extra inkomsten kunnen genereren. 

Meer info?

Meer inlichtingen over de nieuwe producen die via Trendy Foods worden geïmporteerd: www.trendyfoods.be/nl/themes/import

Klik hier!