iStock
Exclusief
iStock
In tegenstelling tot de markt van de tandpasta is het segment van de tandenborstels veel meer verdeeld tussen A-merken en private label. De elektrische tandenborstels, goed voor 60% van de waarde van de markt, hebben een bijzonder goed jaar achter de rug, met een tweecijferige volumegroei dankzij een democratisering van de prijzen.
Is het beter om elektrische of manuele tandenborstels te verkopen? De vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden als het lijkt, want consumenten houden vast aan goed ingeburgerde gewoonten, ook al gaat het hier om een routine van de Belgen. Als we dan toch een oordeel moeten vellen, geven we dit jaar eerder de voorkeur aan de elektrische tandenborstels. Volgens de gegevens van NielsenIQ (MAT P04 2025) wordt 60% van de waarde van het segment aangedreven door elektrische tandenborstels, tegenover 40% voor de klassieke borstels. In volume gaat de medaille evenwel naar het segment van de manuele tandenborstels, dankzij de betaalbare prijs. Het voorbije jaar werd de vraag vooral aangedreven door de democratisering van de prijzen van elektrische tandenborstels. Tussen april 2024 en april 2025 kende het segment van de elektrische tandenborstels immers een groei van 5,1% in waarde, dankzij een volumestijging van 12,1%! Bij de manuele tandenborstels zien we een stabielere situatie, met een groei van 1,1% in waarde, die enkel werd bereikt door een prijsstijging van 2,2%. In tegenstelling tot de markt van tandpasta, die vrijwel uitsluitend wordt bezet door A-merken, is de markt van de tandenborstels verdeeld tussen A-merken en private label. Bij de A-merken moeten we vooral Elmex, Signal of Colgate vermelden voor de klassieke tandenborstels en Oral-B en ook Jordan voor de elektrische borstels.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?