Wie aardbeien zegt, zegt Coöperatie Hoogstraten. De onbetwiste marktleider in de categorie heeft de hele weg van de teler naar de koper slim gedigitaliseerd. “Met ons Harmony-verkoopsysteem garanderen we kwaliteit, efficiëntie en transparantie. Zowel voor de teler, de koper als de consument”, vertelt Michiel Vermeiren, Team Leader Fruit bij Coöperatie Hoogstraten. 

Kwaliteit, efficiëntie en transparantie tot op het bord, daarvoor staat Coöperatie Hoogstraten, dat met 30 miljoen kilo aardbeien per jaar de onbetwiste marktleider is. In die missie slaagt de coöperatie elke dag opnieuw dankzij een uitgekiende werking en digitalisering, legt Team Leader Fruit Michiel Vermeiren uit. “De kwaliteitszorg start bij de teler, die de aardbeien oogst en in onze kartonnen punnets verzamelt. De aardbeien krijgen per doos een label voor de traceerbaarheid. De teler meldt de oogst van de dag digitaal aan bij de coöperatie, met naast het ras en de maat ook een voorstel van de kwaliteitscategorie. Bij binnenkomst op de coöperatie voert het kwaliteitsdepartement een controle uit op de kwaliteit, presentatie en sterkte van de vrucht. Waar nodig stellen ze de kwaliteitscategorie bij. Daarna krijgen de pallets een palletlabel met een barcode waarachter alle informatie over de aardbeien zit.”

Na de kwaliteitskeuring gaan de aardbeien de koelruimte in, om de volgende ochtend verkocht te worden. “Aan de hand van het palletlabel krijgen de palletten een plaats in de loods. Alle aardbeien van hetzelfde ras en dezelfde grootte met dezelfde kwaliteit bieden we samen aan in de verkoop”, legt Michiel uit. “’s Ochtends voeren we opnieuw een kwaliteitscontrole uit en vergelijken we de aardbeien van de verschillende telers met elkaar. Van onze 220 telers zijn er zo’n 150 die aardbeien kweken, dus er is heel wat diversiteit. Aardbeien met dezelfde keurnorm zetten we in één blok. Zo krijgen ook kopers op afstand een absolute kwaliteitsgarantie als ze een partij aardbeien uit een bepaald blok kopen. Daar zijn we in Hoogstraten bijzonder streng op; onze aardbeien kan je met de ogen dicht kopen. En dat geldt evenzeer voor onze groenten en specials.”