Prologis gaat nog eens 36.000 m² opslag- en distributiefaciliteiten bouwen voor Coolblue. Met deze ‘fase 2’ wordt de oppervlakte van het logistieke centrum van de online-retailer – dat nog geen jaar geleden in gebruik genomen is - meer dan verdubbeld.

De Amerikaanse logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis, die in de Benelux een grote speler is, ontwikkelde al voor Coolblue de eerste fase van het distributiecentrum op Prologis Park Tilburg. Eind 2014 werd gestart met de bouw van het gebouw van 25.000 m² dat in juni 2015 in gebruik werd genomen. Met de aangekondigde uitbreiding komt de totale warehouse van Coolblue in Tilburg op ruim 60.000 m². De bouw start in januari 2016 en de oplevering zal in het vierde kwartaal van 2016 plaatsvinden.

Volgens Pieter Zwart, directeur van Coolblue, is de investering nodig omdat de groei zich op een hoog ritme doorzet. “Om verder te kunnen groeien en onze klanten goed te blijven bedienen willen we snel onze bestaande magazijnruimte opschalen.”

Vorig jaar haalde Coolblue een omzet van 555 miljoen euro, 54% meer dan de 360 miljoen die in 2014 werd gehaald. Volgens Zwart was die groei niet alleen te danken aan nieuwe klanten en bestaande klanten die vaker terugkwamen, maar ook aan de uitbreiding van het assortiment die mogelijk werd dankzij het nieuwe distributiecentrum.

Dat hij nog geen jaar na de ingebruikname van dat logistieke gebouw beslist om de oppervlakte meer dan te verdubbelen, duidt op een heel groot vertrouwen in een verder omzetgroei. Die moet in 2018 1 miljard euro overschrijden.

Aanwervingen

Eerder had Zwart al gezegd dat Coolblue dit jaar liefst 1.000 mensen gaat aanwerven voor de logistiek, de dienstverlening, de IT en de fysieke winkels. In België zouden er op vrij korte termijn twee nieuwe winkels komen. In ons land heeft de retailer er nu twee (Wilrijk en Lochristi) en in Nederland vijf. Er zouden ook 100 softwaredevelopers nodig zijn. Nu zijn er 150 in dienst.

Hoewel hij zegt er geen concrete plannen bestaan, zou Coolblue zich op andere markten kunnen begeven dan Nederland en België. Vermoedelijk zou een eerste stap in Wallonië mogelijk zijn. Maar over een uitbreiding naar andere Europese landen blijft Zwart zeer vaag.