Klanten kunnen voortaan via de Coolblue-app een tv virtueel in hun kamer plaatsen om zo het gewenste formaat te kiezen en te bestellen. Coolblue is zo het eerste e-commercebedrijf dat augmented reality gebruikt om meubels te plaatsen of aan muren te hangen.

Coolblue gaat wel erg ver om zijn klanten de juiste tv te laten kopen. Consumenten die een nieuw toestel willen kopen kunnen dankzij de Coolblue-app namelijk virtueel tv's in verschillende formaten in hun huis plaatsen. Op die manier weten ze exact welk formaat ze nodig hebben. Het enige wat ze moeten doen is simpelweg op het virtuele tv-toestel klikken en het slepen naar de plaats waar het zou moeten hangen. De tv kan geplaatst worden waar de klant wil: opgehangen aan de muur, op een tv-meubel of in een kast. Wanneer klanten het juiste formaat hebben gevonden, kunnen ze direct een bestelling plaatsen in dezelfde app. In de app wordt gebruikgemaakt van een model-tv in verschillende formaten. Binnenkort wordt dit uitgebreid naar alle specifieke modellen tv’s. Zo kunnen klanten niet alleen kijken of het formaat past, maar ook of het model goed staat in hun kamer.

“We weten dat 15% van de tv’s in België wordt teruggestuurd, omdat het formaat van de tv anders blijkt dan gedacht. Met de toevoeging van de augmented reality functie aan de app weten klanten vanaf nu precies welk formaat ze nodig hebben. Zo kunnen we nóg meer klanten blij maken”, legt Pieter Zwart, Beginbaas van Coolblue, uit.

De augmented reality functie is beschikbaar in de Android en iOS app van Coolblue en in het Nederlands, Frans en Engels.