- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Het consumentenvertrouwen in ons land is deze maand gezakt naar het laagste peil sinds november 2014. Dat blijkt uit de indicator van de Nationale Bank.
De indicator van het consumentenvertrouwen, die vorige maand al was teruggelopen tot het niveau van september 2015 (-10), is in oktober verder gezakt tot -13. Dat is het laagste cijfer sinds november 2014, toen de indicator op -14 stond.
Volgens de Nationale Bank heeft het zwakke vertrouwen van de consument alles te maken met de aangekondigde ontslagen bij ING. “Deze nieuwe daling van het consumentenvertrouwen volgt op de bekendmaking van verdere herstructureringen in de financiële sector, die tot groot banenverlies zouden kunnen leiden,” zegt de NBB.
De achteruitgang kwam ook deze maand vooral tot uiting in de macro-economische componenten. Zo werden de vooruitzichten inzake de economische situatie sterk neerwaarts bijgesteld. Ook is de vrees voor een stijging van de werkloosheid nog meer aangewakkerd. Ondanks deze aanzienlijk minder rooskleurige verwachtingen, blijven de beoordelingen van de gezinnen over hun persoonlijke toestand relatief stabiel. Zij voorzien voor de komende twaalf maanden een lichte achteruitgang van hun financiële situatie, maar zouden wel meer kunnen sparen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?