Hoewel Degroof Petercam deze week nog insinueerde dat Colruyt beter Nederland kan veroveren om zijn plek als marktleider veilig te stellen voor de komst van Jumbo, benadrukte CEO Jef Colruyt tijdens de algemene vergadering dat er geen reden is tot paniekvoetbal. “We gaan niet beginnen panikeren voor 3 winkels van een nieuwe concurrent”, citeerde De Tijd.

Nee, ondanks de komst van Jumbo naar ons land, is Colruyt niet van plan om de Nederlandse markt te veroveren om zo zijn eigen positie veilig te stellen. Dat liet Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group, gisteren weten tijdens de algemene vergadering van de groep. “Vandaag zijn er geen plannen om winkels in Nederland te openen. De markt is gesatureerd. Ze is verdeeld tussen Albert Heijn, Jumbo, Aldi, en Lidl en 15 kleinere individuele spelers die zich verenigd hebben in SuperUnie”, verklaarde Marc Hofman, COO van de groep, die werd geciteerd door De Tijd. “Bovendien kun je naar een land trekken door winkels te bouwen of door overnames. Dat laatste is bijzonder moeilijk. Als je 10 tot 15 procent marktaandeel wil veroveren, moet je minstens tien kleine spelers overnemen. En reken er maar op dat de overnameprijzen onmiddellijk omhoog gaan vanaf het moment waarop je je eerste overname doet.” Plannen om de Nederlandse markt te veroveren lijken dan ook veraf. 

Al kan het volgens de topman nooit kwaad om de concurrent een bezoekje te brengen in zijn thuisomgeving. “Ik kan niet uitsluiten dat we eens over de grens gaan om te kijken naar de prijzen van de Nederlandse supermarkten. Zij pakken uit met 'Hollandse prijzen' in België. Of die echt goedkoper zijn dan de onze durf ik te betwijfelen. Misschien gaan we reclame maken bij de Nederlanders: 'Nederlanders, bij ons in België kun je goedkoper kopen.’”, vervolgde Mark Hofman. 

Dat Colruyt niet onder de indruk is van de komst van Jumbo werd tijdens de algemene vergadering nog maar eens duidelijk. De retailer benadrukte dat de impact op lange termijn beperkt zal blijven, aangezien een nieuwe concurrent zijn plaats in het retaillandschap moet verdienen. “Een land bol je niet zomaar binnen. Je moet er keihard voor werken”, reageerde Jef Colruyt. Bovendien is de marktleider klaar voor zijn komst. "We zullen Jumbo een warm onthaal geven", vertelde de topman van Colruyt, al liet hij in het midden wat de supermarkt precies zal doen.

De groep voegde er nog aan toe dat het zijn laagsteprijsgarantie koste wat kost zal behouden. Daarbij zal het de prijzen in winkels aanpassen aan zijn lokale concurrenten, en dus ook aan de toekomstige Jumbo-winkels. Of het echt tot een prijsclash zal komen tussen Jumbo en Colruyt valt nog af te wachten, al liet de Nederlandse supermarktketen begin deze maand weten dat het zijn laagsteprijsgarantie in België niet zal doordrukken. Op die manier wil het een prijzenoorlog met de Belgische marktleider voorkomen. 

Afsluiten deed Jef Colruyt met een grapje: ”Een olifant maakt veel lawaai. Een Jumbo ook!”, waarmee de marktleider nog maar eens te kennen geeft niet bang te zijn voor de Nederlandse supermarkt. 

Expansie in Frankrijk

Naast het nieuws over Jumbo maakte de marktleider ook bekend dat het zijn positie op de Franstalige markt wil verstevigen. Zo wil de retailer jaarlijks 5 à 7 winkels openen in Frankrijk. En om die expansie te ondersteunen zal Colruyt in 2021 een nieuwe lokale hub openen in Nancy en een nieuw distributiecentrum vlakbij het Franse Dole.