Colruyt heeft vrijdag de prijs van 577 producten in zijn winkel in Pelt terug verhoogd, nadat het ze na de komst van Jumbo verlaagd had. Het gros van de producten gaat zo terug naar de prijs van voor de opening. Dat blijkt uit gegevens van gespecialiseerd databedrijf Daltix in opdracht van Gondola.

“We willen geen prijzenoorlog”, benadrukt Jumbo al van lang voor zijn komst. Toch kijkt iedereen uit naar hoe Colruyt in Pelt reageert op de komst van de supermarkt die in Nederland bekend staat als een prijsbreker. In eerste instantie bleek de opening van de eerste winkel van Jumbo wel een invloed te hebben: zo’n 650 producten verlaagden in prijs, terwijl bij 209 de prijs verhoogde. De totale balans was op die manier positief voor de consument: globaal gingen de prijzen naar beneden. Maar lang duurde dat niet, zo blijkt uit gegevens van Daltix, dat in opdracht van Gondola de situatie in Pelt opvolgde. Vorige vrijdag verhoogde Colruyt de prijzen van 577 producten opnieuw. In het gros van de gevallen betekende dat dat de prijs teruggebracht werd naar het niveau van voor de komst van Jumbo. 

Voor Colruyt is dat de gewone gang van zaken, aldus woordvoerder Yana Morren. “Wij zijn een prijsvolger: we kijken wat de laagste prijzen zijn en volgen die in onze winkel(s). Ook voor die 577 producten hebben we dus de laagste prijs. Dat prijzen verhogen is niet zo vreemd: wanneer onze tweewekelijkse folder eindigt, gaan er ook prijzen omhoog, omdat promo’s teneinde lopen. Maar er is meer. Wanneer blijkt dat concurrenten bepaalde prijsreacties stoppen, kan onze prijs daarnaast ook stijgen. We stemmen altijd af op wat op een bepaald moment de laagste prijs in de markt is.” De prijsimpact van Jumbo lijkt dus heel klein te worden. Afwachten wat op andere vlakken de impact zal zijn.