Sinds eind 2023 verkoopt Colruyt, onder het merk Boni, een nieuw gamma dierenvoeding. “In het kader van die premium ontwikkeling hebben wij gekozen voor de verpakkingen van Tetra Pak, meer bepaald voor de oplossing Tetra Recart”, vertelt Gilles Wittock, inkoper near-food bij Colruyt Group.

Waarom heeft Colruyt een nieuw aanbod aan dierenvoeding ontwikkeld?

Gezelschapsdieren spelen een steeds belangrijkere rol in het huishouden of het gezin. Sommigen beschouwen hun huisdier als een volwaardig lid van de familie, dat dan ook een voorkeurbehandeling verdient. Daarnaast zijn we ons steeds meer bewust van wat we eten. Logisch gezien projecteren we onze voedingskeuze dan ook op ons gezelschapsdier, door bijzondere aandacht te besteden aan de kwaliteit van de ingrediënten, de samenstelling van de producten en hun impact op het leefmilieu. Bovendien merken we al enkele jaren een verschuiving van de volumes dierenvoeding vanuit de retailsector naar gespecialiseerde winkels of online verkoop. Dat komt doordat klanten die het beste zoeken voor hun huisdier, kiezen voor sterke merken in een premium segment. Dat is de reden waarom wij dit nieuwe aanbod ontwikkelen onder het merk  Boni.

Waaruit bestaat het aanbod concreet en hoe positioneert het zich?

Wij bieden verschillende bereidingen van brokken en vochtvoer zonder granen aan, met een heel hoog percentage vers vlees, aangevuld met superfoods. In de context van die herpositionering hebben wij met name met onze partners van de huismerken gewerkt aan nieuwe recepten om te komen tot een aanbod van een bijzonder goede kwaliteit, dat betaalbaar maar ook duurzaam is, en tegelijk verder gaat dan wat werd verwacht van een typisch supermarktaanbod. Het is onze bedoeling om nieuwe bereidingen aan te bieden die overeenstemmen met die van de andere merken die beschikbaar zijn in en buiten de supermarkten. Op die manier willen wij via Boni de kwaliteitsvoeding die we onze gezelschapsdieren zouden willen aanbieden toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen.

Om die premium ontwikkeling te ondersteunen, hebt u zich omringd met partners, onder wie Tetra Pak. Wat hebt u precies gedaan op het gebied van verpakking? 

Er is veel werk geleverd door Colruyt om ervoor te zorgen dat de verpakking een kleinere ecologische voetafdruk heeft en ze gemakkelijk te gebruiken is, zowel voor onze medewerkers als voor onze klanten. Met de steun van Partner in Pet Food (PPF) hebben we gekozen voor de Tetra Recart-verpakking, omdat die een echte meerwaarde biedt voor producten die de door ons gewenste hoge kwaliteit moeten hebben. Voor het ‘blikvoer’ uit ons nieuwe gamma bijvoorbeeld, biedt deze nieuwe verpakking een superieure doeltreffendheid in vervoer en opslag. Zo is er geen lege ruimte tussen de producten, de facing in de winkels ziet er altijd netjes uit en ten slotte biedt deze oplossing ook meerdere voordelen voor de gebruiker. De klant kan de Tetra Recart-verpakking immers gemakkelijk weer sluiten als niet de hele doos wordt opgebruikt en het product komt er echt gemakkelijk uit. Er blijft geen of vrijwel geen voer in de verpakking achter en doordat ze hersluitbaar is, worden geurtjes in de koelkast en in de vuilnisbak vermeden. 

Het nieuwe aanbod is eind november gelanceerd. Kunt u al een balans opmaken? 

De eerste maanden dat we deze producten op de markt hebben gebracht, kenden ze al een heel bemoedigende groei. We hadden geen volumes verwacht zoals de mainstream merken die vandaag genereren en we werden eigenlijk ook niet verwacht in dat nieuwe segment. Ik denk dat we verder moeten werken aan de perceptie van deze categorie in de supermarkt. Maar gezien het warme onthaal voor dit nieuwe aanbod en de spontane reacties van de klanten zijn we ervan overtuigd dat we een positieve impact kunnen hebben, zowel op het vlak van dierenwelzijn als voor onze klanten. 

We zullen de trends en de gespecialiseerde aanbevelingen goed blijven opvolgen om zo goed mogelijk te kunnen inspelen op de wensen van onze klanten op het vlak van toegankelijkheid en ook op de noden van hun huisdieren.

Meer info?

Meer informatie over Tetra Pak: www.tetrapak.com 

Klik hier!