CHEP start in september met twee pilots met twee digitaal verbonden plastic paletten voor marketingdoeleinden in de retail. Een eerste dient voor ‘promotion tracking’ en is uitgerust met weegsensoren, die vanop afstand te lezen zijn. Men kan zo in real-time weten wanneer producten uit een display genomen worden. Een tweede dient voor ‘proximity marketing’: de klant wordt attent gemaakt op een promotie als hij in de nabijheid komt van de display.

CHEP, bekend van zijn blauwe palletten (meestal in hout), verhuurt vier types ladingdragers binnen een poolingsysteem: standaard Europalletten van 80 x 120 cm, blokpalletten van 100x120 cm voor zwaardere producten zoals drank, halve palletten (80 x 10 cm) die vaak in de winkel gebruikt worden om producten in bulk voor te stellen en palletjes van 40 x 60 in plastic voor promoties in de winkels.

Die laatste, displaypalletten genoemd, worden steeds vernuftiger: met of zonder wielen, met een kliksysteem om de kartonnen displays beter vast te maken, enzovoort. “De twee pilots die we binnenkort in de Benelux gaan lanceren, gaan een flinke stap verder. Het gaat om ‘Internet of Things’ toepassingen. Ze zijn in Duitsland al in test en de pilots moeten ons toelaten om hun toepassing ook in de Benelux te evalueren”, zegt Yoni Van der Veken, country general manager van CHEP Benelux. “Het zijn twee ‘Smart Promotion’ oplossingen die marketingcampagnes extra kracht kunnen bijzetten”.

Proximity marketing

“Bij een eerste pilot worden displaypalletten uitgerust met een ‘beacon’ die in synergie werkt met loyalty-apps, zoals een ‘coupon-app’ als Shopify of de app van de retailer. Wanneer een klant de display nadert, stuurt de baken een pushbericht per bluetooth uit naar de app om de klant attent te maken op een promotie. Dit systeem verhoogt de interactie en de verkoop”, legt Van der Veken uit.

“Dat lijkt simpel, maar er komt heel veel bij kijken. De marketingafdeling van het merk dat promotie doet legt een doelpubliek vast. Dan moet er gekeken worden naar welke info in de gekozen app zit en hoe die te gebruiken is. Biermerken mogen bijvoorbeeld niet communiceren naar jongeren onder de 18 jaar. De promoties moeten de klant ook triggeren en mogen hem of haar zeker niet ergeren. De app moet met andere woorden weten waarin de klant geïnteresseerd is en welke promoties hem gesignaleerd moeten worden. Daarbij kan de gebruikshistoriek interessant zijn: iemand die veel choco koopt, zal misschien ook wel geïnteresseerd zijn in chocoladerepen. De filters moeten met andere woorden in samenspraak tussen het merk en de app-provider gemaakt en vastgelegd worden”, zegt Van der Veken.

Promotion Tracking

Daarnaast zal er een pilot komen, waarbij displaypalletten met weegsensoren worden uitgerust die vanop afstand gelezen kunnen worden op een computer. Telkens een product uit de display - een fles wasverzachter, bijvoorbeeld - wordt genomen, wordt een signaal uitgestuurd (via de Wifi van de winkel, via 4G of nog via een andere methode, de pilots moeten uitwijzen wat het meest aangewezen is) naar de marketingafdeling van de producent en/of van de retailer. “Zo kan de marketeer zien wanneer de artikelen uit de displays worden genomen en hoe snel de verkoop evolueert. Hij kan ook zien hoe snel de winkel reageert wanneer een display bijna leeg is en hoe lang het duurt voor deze wordt vervangen door een volle”, zegt Van der Veken.

“We werken ook aan een derde oplossing, maar die is nog in ontwikkeling. Het gaat om een display met een positioneringssysteem. Al dan niet in combinatie met een weegsensor kan de marketeer weten op welke plaats binnen de winkel een campagne het beste aanslaat. Door de display te verplaatsen, kan men de verkoop dus opkrikken. Maar men kan ook zien of de winkelverantwoordelijke niet is vergeten om de display in de winkel op te stellen en in de opslagplaats heeft laten staan”, zegt Van der Veken nog.