Als marktleider in de Benelux is CCV een belangrijke speler op de betaalmarkt. Voor zowel KMO’s als grote bedrijven heeft de betaalspecialist oplossingen op maat.

Sinds corona is er heel wat veranderd, zeker als het over betalingen gaat. Vooral elektronische betalingen en andere technologische toepassingen zitten sinds enkele maanden stevig in de lift. “We zien dat het aantal contactloze en/of elektronische betalingen sinds enkele maanden enorm groeit. Zelfs bij de bakker, waar mensen traditioneel met cash betaalden voor kleine bedragen, wordt er nu veel meer digitaal of met een kaart betaald”, zegt Sam Arckens, CCO van CCV. Ook e-commerce heeft een stevige duw in de rug gekregen in de voorbije maanden. “Er is weinig discussie over dat e-commerce vandaag belangrijk is en nog belangrijker wordt. Er is een enorme behoefte aan bij KMO’s: zij willen ook met e-commerce starten, maar ze hebben er de middelen en de expertise niet voor. Voor hen bieden we totaaloplossingen, we creëren webshops voor ondernemers en zijn daarbij hun partner voor online transacties. We integreren de hele betaalketen, van a tot z, in onze oplossingen.

CCV is een van oorsprong Nederlands familiebedrijf dat intussen meer dan 20 jaar actief is in België. Het heeft oplossingen voor de hele betaalketen: betaalterminals, online betaalfaciliteiten, service, transacties. “We hebben vastgesteld dat er in België te weinig expertise is voor e-commerce voor KMO’s is. We hebben in 2014 een Nederlands bedrijf overgenomen dat daarin gespecialiseerd is. We hebben destijds ook Maestro ontwikkeld en als eerste in de markt gezet, en werden zelf verwerker van Bancontact-verwerkingen. KMO’s missen meestal de expertise om platformen op te zetten en betaaltechnologie te voorzien die op hun maat gemaakt is. Dat doen wij voor hen. We zien op de markt ook een verschuiving: veel KMO’s wisselen makkelijk van provider, de markt is opener geworden. Er is ook een verandering in de prijs: mensen betalen liever voor wat ze maandelijks verbruiken, in plaats van te kiezen voor een vast maandelijks bedrag.”

CCV heeft een sterke lokale verankering, wat op de betaalmarkt een belangrijke troef is. “Lokale toepassingen zijn belangrijk. Een grote retailer als Jumbo wou bijvoorbeeld dezelfde technologie als in Nederland, maar moest tegelijk rekening houden met de specifieke Belgische verwerking van Bancontact en maaltijdcheques. Wij konden hen daarbij helpen. Door onze lokale verankering spreken we veel bedrijven aan. We zijn ook geen groot bedrijf, we tellen 1.000 werknemers, terwijl andere spelers 10.000 werknemers hebben. Dat is een groot verschil. Wij zijn flexibel, we kunnen snel innovatie op maat maken voor onze klanten: dingen die niet standaard op de markt te vinden zijn. We hebben bijvoorbeeld mobiel betalen met de smartphone bij Q8 en op de bussen van De Lijn mogelijk gemaakt.”

“Nog een mooi voorbeeld is dat we Payconiq rechtstreeks gelinkt hebben aan de betaalterminals. Zo kunnen handelaars een QR-code genereren op hun betaalterminal en de betaalmethode makkelijker aanbieden aan hun klanten. We zien nu een enorme groei van betalingen via die weg, door de corona-crisis. We introduceren ook geen innovatie om de innovatie, maar we kiezen voor vernieuwing die relevant is voor het grootste deel van onze klanten en consumenten. We vonden het daarom belangrijk om de eerste te zijn met contactloos betalen. Bij veel nieuwe technologische toepassingen zie je dat de Belgische consument achteroploopt: in Nederland hadden contactloze betalingen vorig jaar een penetratie van meer dan 50%, terwijl dat in België maar 5% was. Die achterstand zijn we nu aan het inhalen. We zien ook dat de Belgische markt steeds meer open aan het worden is en dat de dominante positie van één speler steeds minder evident wordt. Dat speelt in ons voordeel.”