Carrefour en Google hebben in Frankrijk een nieuwe spraakgestuurde boodschappenservice gelanceerd voor de online aankopen van Carrefour. Die nieuwe service moet helpen om de winkelervaring van klanten te vereenvoudigen en te personaliseren.

Vanaf vandaag kunnen consumenten uit Frankrijk gebruikmaken van de nieuwe spraakgestuurde tool voor online shoppen van Carrefour en Google. Een lancering die voortvloeit uit de strategische alliantie die de twee partijen in 2018 sloten om de digitalisering van de Carrefour groep te versnellen. Doordat e-commerce de laatste tijd een flinke boom kent, heeft de supermarktketen immers beslist om een nieuw kanaal toe te voegen aan zijn online dienstenaanbod, namelijk spraakherkenning. De nieuwe spraakgestuurde boodschappenservice voor online aankopen is gebaseerd op de Google Assistant, een digitale assistent die onder meer beschikbaar is op smartphones. Bovendien moet de nieuwe tool helpen om de online winkelervaring van klanten verder te vereenvoudigen en te personaliseren.

Hoe werkt het? 

Dankzij de Google Assistant kunnen consumenten gemakkelijk producten toevoegen aan hun boodschappenlijstje door ze luidop te zeggen. Dankzij de spraakherkenningtechnologie is het systeem niet alleen in staat om veelgebruikte woorden als boter, melk en kaas te herkennen, maar ook productnamen en merknamen. Aangezien de Google Assistent verbonden is met de e-commerce inventaris van Carrefour, kan hij die boodschappenlijst vervolgens omzetten in een winkelmandje dat specifieke en gepersonaliseerde Carrefour-artikelen voorstelt die aansluiten op de voorkeuren van de klant. Het systeem baseert zich hiervoor immers op de aankoopgeschiedenis van de klant, maar ook op algemene koopgewoontes, de beste prijs die beschikbaar is en bestsellers op carrefour.fr. Al kunnen klanten op ieder moment producten schrappen, aanpassen of toevoegen aan hun lijstje. 

Van zodra het winkelmandje is bevestigd op de Google Assistant, gaat de klant naadloos over naar de webshop van Carrefour om zijn bestelling af te ronden, zijn tijdslot en leveringsmethode te bevestigen, te betalen en te profiteren van zijn klantenvoordelen.

Ter info: consumenten die dat wensen kunnen hun boodschappenlijstje trouwens ook delen met mensen naar keuze die vervolgens hun gewenste artikelen kunnen toevoegen. 

Gegevens delen

Om gebruik te kunnen maken van de nieuwe service moeten consumenten hun Google-account koppelen aan hun Carrefour-account. Door dit te doen stemt de klant er ook mee in dat Carrefour Frankrijk de aankoopgeschiedenis van de gebruiker deelt met Google. Die zal de technologiereus dan gebruiken om producten aan te bevelen. Heeft de klant nog geen aankoopgeschiedenis, dan baseert Google Assistant zijn aanbevelingen op de best beschikbare prijzen en de bestsellers op carrefour.fr. 

"De samenwerking met Google geeft Carrefour een voorsprong op het gebied van technologie en klantenervaring. Carrefour is de eerste retailer ter wereld die gebruikmaakt van de nieuwe spraakgestuurde boodschappendienst op de Google Assistant. Deze innovatie, die ontwikkeld is met Google, zal de digitalisering bij Carrefour verder versnellen", besluit Amélie Oudéa-Castéra, uitvoerend directeur op het vlak van e-commerce, data en digitale transformatie bij Carrefour Group.