De Vlaamse overheid en de ondernemerskoepels Unizo en NSZ hebben gisteren een campagne voorgesteld om lokale handelaars aan te zetten om online actief te worden. Ze is een vervolg op een eerdere e-commercecampagne: "Het Internet. Ook uw zaak". In deze tweede fase ligt de focus op het aanzetten tot actie.

Het aantal handelaars dat aan webverkoop doet, zit in de lift. Vandaag verkoopt 32% van hen ook online, terwijl dat vorig jaar nog maar 18% was. Volgens Vlaams minister van Economie Philippe Muyters is dat onder andere te danken aan het succes van de eerste campagne het afgelopen jaar. “Toen werd ingezet op sensibilisering: wees je bewust van het online potentieel en ga eens kijken hoe het jou kan helpen. In deze tweede fase gaan we nu meer inzetten op competentieversterking via praktische tools, cursussen en sessies, zodat nóg meer handelaars echt online aan de slag gaan”, zegt hij.

De campagne, getrokken door het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen en in samenwerking met UNIZO, NSZ en VDAB, zal kennis en ervaring bundelen en op maat van de behoeften van de handelaars aanbieden, op hun eigen gewenste tijdstip en tempo. Hiervoor is de site www.hetinternetookuwzaak.be opgericht.

Instrumenten en opleidingen

Op die site worden verschillende instrumenten verzameld. Na het invullen van zijn gegevens heeft de handelaar toegang tot een persoonlijke omgeving, waar hij concrete tips en video’s krijgt. Een van die instrumenten is een ‘financieel rekenblad’ om snel de financiële impact voor zijn zaak te berekenen. Hij kan ook zelf experimenteren met bepaalde parameters om het effect hiervan op het financieel plan te simuleren.

Op de site wordt ook aandacht gewijd aan opleidingen rond online marketing en e-commerce. Daarnaast vindt men er een ‘e-learning’ module e-commerce van VDAB. Die richt zich zowel tot de retailer zelf als tot de werknemers.

Omzet stijgt gemiddeld met 15%

Daarnaast worden in heel Vlaanderen infosessies georganiseerd door Unizo en NSZ. “In onze nieuwe reeks van 20 infosessies, die doorheen heel Vlaanderen loopt, besteden we extra aandacht aan de optimale koppeling tussen de online kanalen en de fysieke winkel, en aan het verbeteren van de efficiëntie en rendabiliteit van omnichannel ondernemen. Als je als handelaar online en offline verkopen combineert, kom je daar sterker uit”, zegt Danny Van Assche van UNIZO.

Dat beaamt Christine Mattheeuws, voorzitster van NSZ: “Die online investering vertaalt zich ook in de cijfers. Winkeliers die ook online actief zijn, zien hun omzet met gemiddeld 15% stijgen, zo blijkt uit onderzoek”.