Blokker-eigenaar Michiel Witteveen denkt er nog niet aan de keten terug te trekken uit België. De Belgische tak van de winkelketen moet wel dit najaar bewijzen dat ze het kunnen, zegt hij aan het Nederlandse RetailTrends.

Het zijn moeilijke tijden voor Blokker België, maar Michiel Witteveen is niet van plan op te geven. Blokker heeft volgens hem ‘al het mogelijke’ gedaan om te zorgen dat het bedrijf in België winstgevend wordt. “Als dat allemaal niet lukt moet je andere maatregelen nemen”, zegt Witteveen. Toch betekent dat volgens hem niet dat een vertrek aanstaande is. “We zetten nog steeds alles op alles voor succes.”

De retailer heeft al stappen gezet door de collectie meer aan te passen op de Belgische consument. “Zij zijn veel minder op prijs en veel meer op sfeer en gezelligheid gericht, daar hebben we echt veel aan veranderd”, aldus de Blokker-eigenaar. Om die reden is de formule ook gestopt met de folder in België. Verder wordt niet meer aan huis bezorgd. Witteveen overweegt ook in Nederland te stoppen met thuisbezorgen. In België heeft het de marge sterk verbeterd. “Pakjes naar de klant brengen is veel te duur, onder de honderd euro aan bestelwaarde moet je daar gewoon een keer mee stoppen.”

Chris Van Wesemael, expert non-food bij Gondola: "De beslissing om niet meer aan huis te leveren staat haaks op de evolutie om de consument net meer service te bieden door diverse bestel-, koop- en afhaal- of leveringsmogelijkheden te bieden. Indien dit daadwerkelijk wordt doorgevoerd (want je kan vandaag nog gewoon online bestellen en de optie thuislevering kiezen), is het net als het schrappen van de folder een zoveelste "besparing" die zeker niet zal resulteren in meer klanten en omzet. Als Blokker daadwerkelijk meer beleving wil bieden aan de Belgische consument, dan zal niet enkel het assortiment moeten aangepast worden, maar het hele concept en zal zeker van bepaalde erg verouderde panden afscheid dienen te worden genomen."