Avantium, Nederlands producent van bioplastic, gaat Carlsberg helpen om een papieren bierfles op de markt te brengen. Ook Coca-Cola en L’Oréal zijn betrokken. 

Het Nederlandse Avantium sluit zich aan bij de Paper Bottle Company (Paboco), een project om een papieren fles te ontwikkelen. Dat bericht De Standaard. Avantium is op zoek naar nieuwe afzetmarkten voor zijn bioplastic, nadat partner BASF afgehaakt heeft voor de bouw van een gezamenlijke fabriek in Antwerpen. De papieren flessen bevatten een dun laagje kunststof, en Avantium kan dat leveren. Als Paboco-partner verkeert Avantium in goed gezelschap: ook bierbrouwer Carlsberg, frisdrankreus Coca-Cola, wodkamaker Absolut en cosmeticaproducent L'Oréal doen mee. 

Carlsberg lanceerde vrijdag twee prototypes van papieren flessen tijdens een burgemeestersconferentie in Kopenhagen. Maar daarbij werd benadrukt dat de papieren fles nog niet binnen afzienbare tijd op de markt zal komen. 'We werken aan een product dat levensvatbaar is, en dat ook qua kostprijs geschikt is voor de consumentenmarkt. Het is te vroeg om te zeggen wanneer dat het geval zal zijn', zegt Myriam Shingleton, vicepresident voor Ontwikkeling bij Carlsberg, aan De Standaard. 'Het zal zeker nog wel een paar jaar duren.' 

Paboco werd vier jaar geleden onder impuls van de Deense brouwer opgericht. Het is een joint venture van de Deense verpakkingsspecialist BillerudKorsnäs (BK) en de Oostenrijkse flessenmaker Alpla. Paboco stelde vrijdag twee prototypes voor: eentje met een laagje van gerecycleerde polymeren (PET) om de vloeistoffen te scheiden van de papier­vezels, de andere met de plantaardige polymeren (PEF) van Avantium. Het laagje kunststof (de 'barrier') is essentieel voor het welslagen van de technologie.