Na Vlaanderen en Brussel trekt de Zweedse scale-up Budbee dit jaar naar Wallonië, meldt L'Echo. De bezorgdienst is niet van plan om er al zijn services aan te bieden, althans niet in een eerste fase. 

Budbee, dat op een naar eigen zeggen ecologische manier de ‘last mile’ voor webshops verzorgt via een app, werd opgericht in 2016 en wist al snel naam te maken in Zweden, alvorens geleidelijk aan het buitenland te veroveren. Zo landde het onder meer in Denemarken, Finland, Nederland en sinds vorig jaar ook in België. Tot nu toe was het alleen actief in Vlaanderen en Brussel, maar daar komt vanaf het tweede kwartaal van dit jaar ook Wallonië bij. Budbee biedt twee soorten pakketbezorging aan: thuisbezorging tussen 17.00 en 22.00 uur en levering via de “Budbee Box", ofwel ophaalpunten die vergelijkbaar zijn met die van bpost. In een eerste fase zal enkel die laatste methode worden uitgerold in Wallonië. Momenteel heeft de bezorgdienst ongeveer 100 Budbee Boxes in ons land, elk met een capaciteit van 60 vakken. Het is de bedoeling om dat aantal tegen het einde van het jaar te verachtvoudigen.

Wat Budbee bijzonder maakt, is het feit dat het bedrijf artificial intelligence gebruikt om dagelijks de beste bezorgroutes te berekenen, zowel wat betreft de route als de uitstoot van broeikasgassen. Die focus op duurzaamheid komt ook tot uiting in het gebruik van bakfietsen of elektrische voertuigen voor leveringen, evenals in de koolstofcompensatie van de rest van zijn activiteiten. Tot zijn klanten mag Budbee onder meer Zalando, Inditex en H&M rekenen.