Begin deze week trok een Belgische delegatie naar China om er onder meer landbouw- en voedingsproducten te promoten. Dat bleek een succes, zo meldt Fevia. Grote e-commerce spelers als Alibaba Group en JD.com toonden zich namelijk bereid om samen te werken op maat van de Belgische bedrijven. “Nu is het van belang het handelskader verder te verbeteren, zodat een vlotte export gegarandeerd is."

De economische missie naar China, die startte op 17 november en morgen eindigt, opende heel wat deuren voor Belgische landbouw- en voedingsproducten. Tijdens de grootste Belgische handelsmissie tot nu toe, onder leiding van HKH Prinses Astrid, slaagde de agrovoedingssector erin om landbouw- en voedingsproducten op de kaart te zetten bij de groeiende Chinese middenklasse. Volgens onder meer Fevia is het immers nu al duidelijk dat een aantal opmerkelijke initiatieven de export van een breed gamma aan Belgische voeding en dranken, waaronder fruit, diepvriesaardappelproducten, bier, chocolade en koekjes en andere voedingsproducten naar China zullen boosten. “Omwille van de uitdagende Chinese markt is het van belang te laten zien welke kwaliteitsproducten we in ons aanbod hebben. De economische missie leende zich hier perfect voor. Nu is het van belang het handelskader verder te verbeteren, zodat een vlotte export gegarandeerd is”, vertelt voorzitter van de Boerenbond, Sonja De Becker.

Nieuwe opportuniteiten

Tijdens de missie is opnieuw gebleken dat Belgische bieren, chocolade en koekjes al een sterke reputatie hebben in China. Zij effenen het pad voor andere Belgische voeding en dranken. De ontmoeting van de sector met onder andere Alibaba Group, die georganiseerd werd door Fevia en AWEX, toonde dat nieuwe, online vormen van retail ook nieuwe opportuniteiten kunnen bieden om Belgische voeding en dranken eenvoudiger tot bij de opkomende Chinese middenklasse te krijgen. “We merkten tijdens onze contacten met e-commerce spelers Alibaba Group en JD.com dat er een grote bereidheid is om samen te werken op maat van de Belgische bedrijven,” verduidelijkt Bart Buysse, CEO van Fevia.

Belgian Fries

En daar bleef het niet bij. Belgapom, de sectorfederatie van de Belgische aardappelsector maakte ook handig gebruik van de handelsmissie om het verhaal van de Belgische frietcultuur naar buiten te brengen. Meer nog, frietambassadeur James Bint riep de Chinezen zelfs op om de correcte benaming ‘Belgian Fries’ te gebruiken. Verder kwam ook de innovatie in de Belgische aardappelsector aan bod, zoals bijvoorbeeld het koppelen van remote sensing technologie aan adviessystemen als WatchITGrow van VITO. “De inzet is nu om in China een aardappelcultuur te creëren doorheen de keten tot bij de consument, immers de aardappel is een zeer duurzaam gewas, door een nauwere samenwerking met de Chinese waardeketen. De waarde van deze uitwisseling zit in het dichter bij elkaar brengen van de Chinese en Belgische markten en biedt kansen voor export van aardappelproducten vanuit het door de Chinezen hoog ingeschatte Europese kwaliteitsbeleid”, verklaart Belgapom.