De Belgische start-up Ray & Jules heeft een innoverende technologie ontwikkeld die koffie roostert op basis van zonne-energie. Deze slow-roasting methode verbruikt drie keer minder energie dan traditionele branders: een wereldprimeur.

Het roosteren van koffie stoot wereldwijd jaarlijks 15 miljoen ton CO2 uit, het equivalent van 5 miljard liter stookolie. Dat zette de Belgische start-up Ray & Jules aan om een slow-roasting koffiemachine te ontwikkelen. Daarbij roosteren ze Arrabica-bonen van een gecertificeerde oorsprong continu en traag op lage temperatuur, met warme lucht die meerdere keren gerecirculeerd wordt. Daardoor behoudt de koffie zijn artisanale smaak met maar één derde van het energieverbruik van traditionele koffiebranders. Een slimme buffering van de zonne-energie laat zelfs nachtelijke productie toe. Bovendien laat de gepatenteerde technologie hen toe om, als eerste wereldwijd, op grote schaal te roosteren op zonne-energie. 

“De wereldwijde koffiemarkt heeft een omzet van zo’n 200 miljard euro per jaar, nog geen 350 miljoen euro wordt in duurzaamheid geherinvesteerd", verklaart Gert Linthout, Market Developer bij Ray & Jules. "Het is onze missie om via onze clean technologie een 100% CO2-vrije en faire koffieketen wereldwijd te realiseren tegen 2050.”

Partners

Ray & Jules mikt met een volledige koffieservice op middelgrote bedrijven die hun medewerkers graag een lekker en fair koffiealternatief willen bieden. Al is de koffie ook rechtstreeks verkrijgbaar via hun webshop en bij partners zoals bioshops, koffiebars en lokale handelaars en netwerken die mikken op de korte keten.  “Met de hulp van experts van zusterbedrijf CEE en steun van DGO6 konden we de voorbije maanden de laatste hand leggen aan een full-scale prototype van onze zonnerooster, de technologie wereldwijd patenteren en ons Fairtrade laten certificeren”, vertelt Koen Bosmans, zaakvoerder van Ray & Jules.

Interesse uit China

Maar daar stopt het niet. “Ondertussen perfectioneerden we een unieke solar-roasted koffie die in blinde smaaktesten als erg lekker beoordeeld wordt”, vervolgt hij. "Lokaal wil Ray & Jules de keten verder duurzaam maken via groen transport en herbruikbare verpakking." Maar ook op internationaal vlak heeft de start-up nog wilde plannen. Op de Prinselijke missie eind november naar China bleek er immers heel wat interesse van de de snelst groeiende koffiemarkt ter wereld. Wij zijn alvast benieuwd hoe dat afloopt...