Tesla, Zara, Netflix,…het zijn maar enkele van de vele bedrijven die hun medemens ondersteunen in deze moeilijke tijden. Solidariteitsacties schieten als paddenstoelen uit de grond en lijken het geheime wapen om op te boksen tegen het coronavirus.

Of je het ziekenhuispersoneel nu ondersteunt of mee helpt om zelf mondmaskers te maken…één ding is duidelijk: solidariteit tonen voor je medemens is prioriteit nummer één op dit moment. Nu de impact van het coronavirus stilaan duidelijk wordt, is het tijd om in actie te komen, iets wat veel bedrijven goed begrepen hebben. Zo heeft de luxegroep LVMH, eigenaar van onder meer Dior, Guerlain en Givenchy, besloten dat zijn parfumfabrieken voortaan desinfecterende gel zullen produceren. Het doel? Er zodanig veel van maken dat het gratis kan verdeeld worden onder de ziekenhuizen.

Multinational Inditex, het moederbedrijf van Zara, doet ook een mooi gebaar door zijn logistieke capaciteit ter beschikking te stellen van de Spaanse overheid. Op die manier verloopt de bevoorrading van ziekenhuizen met mondkapjes gemakkelijker. Het bedrijf schonk ook al 10.000 mondmaskers en is van plan om de komende weken er nog eens 300.000 extra te sturen.

Ook Netflix draagt zijn steentje bij: in samenspraak met de Europese Unie heeft het bedrijf beslist om de kwaliteit van zijn video’s te verminderen om zo meer gegevens vrij te maken en het internet niet te overbelasten. “We schatten dat dit het Netflix-verkeer op de Europese netwerken met ongeveer 25% zal verminderen, en dat terwijl we toch een goede service aan onze klanten blijven garanderen”, verklaart het bedrijf, dat geen HD-video’s meer online zal zetten.

Tesla bouwt zijn fabrieken dan weer om tot productiecentra voor apparatuur. De vraag kwam van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk: door een gebrek aan ademhalingsapparatuur wordt er daarom nu een beroep gedaan op autofabrikanten. In Amerika zijn er ook besprekingen gaande met autofabrikanten GM en Ford.